بازرگانی

آغاز کار بازسازی بخش‌های آسیب‌دیده خط آهن هرات-خواف

کار بازسازی بخش‌های آسیب دیده قطعه سوم خط آهن خواف-هرات امروز (چهار شنبه) در ایستگاه موسوم به “روزنک” مربوط ولسوالی غوریان ولایت هرات آغاز شد.

بر بنیاد اطلاعات ریاست عمومی خط آهن کشور، این پروژه در دونیم ماه تکمیل خواهد شد.

این اداره می‌گوید که در یک سال گذشته تجهیزات خط آهن به ارزش ۶۰ تا ۶۵ میلیون افغانی تخریب و یا هم توسط برخی از افراد به سرقت برده شده است.

به گفته بخت الرحمان شرافت، رییس طالبان برای اداره خط آهن، تمویل این پروژه بر أساس بودجه اداره طالبان پیش خواهد رفت.

اهمیت خط آهن هرات-خواف

خط آهن هرات-خواف پنج کشور را با هم ارتباط می‌دهد و برای اقتصاد کشور مهم خوانده می‌شود.

اسماعیل محب‌پور رئیس هیئت و نماینده راه آهن کشور ایران در مراسم آغاز به کار بازسازی این خط آهن گفت که کشورش با أفغانستان در زمینه بازسازی این خط آهن همکاری خواهد کرد.

او افزود: «بعد از ترمیم شدن این خط بلافاصله فعالیت قطارها آغاز می‌شود، در مرحله نخست انتقال بارها صورت میگیرد و به تعقیب آن با هماهنگی هردو ملت انتقال مسافرین نیز صورت خواهد گرفت.»

قرارداد کار این پروژه با یک شرکت از افغانستان امضا شده است. زاهدالله اسماعیل‌زی رئیس این شرکت می‌گوید که امیدوار است کار بازسازی خط آهن هرات-خواف در معیاد تعیین شده تکمیل شود.

به گفته او، از مجموع ۶۳ کیلومتر قطعه سوم خط آهن هرات-خواف، ۱۰ کیلومتر آن نیاز به بازسازی دارد و هزینه آن ۵۳ میلیون افغانی است.

پروژه ساخت خط آهن هرات-خواف در سال ۱۳۸۶ هجری خورشیدی در ایران و در سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی در افغانستان آغاز شد.

این خط آهن که طول آن به ۲۲۶ کیلومتر است ۷۷ کیلومتر آن در خاک ایران و ۱۴۹ کیلومتر دیگر آن در خاک افغانستان است.

استقبال مردم

شهروندان کشور از آغاز کار بازسازی قطعه سوم خط آهن هرات-خواف استقبال می‌کنند و می‌گویند تکمیل این پروژه برای اقتصاد کشور مهم است.

غلام رسول، باشنده هرات، می‌گوید: «یکی از پروژه‌هایی که ما امیدوار بودیم که بر بازار هرات تاثیر بگذارد خط آهن هرات-خواف بود اما از وقت وجود تحولات متاسفانه کار آن متوقف شد. حالا خوشحال هستیم که امروز مجدد پروژه هرات-خواف کار آن آغاز شد.»

سید صادق گیلانی، باشنده دیگر هرات، می‌گوید: «هم مسئولان افغان و هم مسئولان کشور ایران در خصوص آغاز فعالیت خط آهن هرات-خواف باید توجه داشته باشند تا حمل و نقل و صادرات و واردات کالاها صورت گیرد.»

یک دستگاه انتقال برق در بخشی از خط آهن هرات-خواف که نیاز به بازسازی دارد.

کاهش هزینه انتقال کالاها

بازرگانان می‌گویند پیش‌بینی آنان این است که هزینه انتقال کالاها میان أفغانستان و ایران پس از تکمیل این پروژه تا ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات، می‌گوید:«فعال شدن این راه آهن می‌تواند بر رشد صنعت در هرات کمک کند و همچنان می‌تواند بیروبار در گمرکات را کاهش دهد و صادرات و واردات را افزایش دهد.»

نزدیک به دو سال پیش برای نخستین بار یک محموله ۵۰۰ تنی کالاهای صادراتی از ایران از طریق راه آهن هرات- خواف وارد هرات شد و همزمان با آن یک قطار مسافربری نیز از ایران به ایستگاه روزنک در أفغانستان آمد که حامل هیئت ایرانی بود.

راه آهن خواف-هرات در چهار بخش ساخته شده است که دو خط آن در خاک ایران و دو بخش دیگر آن از نقطه صفری تا ایستگاه روزنک افغانستان و قطعه آخری یا چهارم آن از ایستگاه روزنک تا شهرک صنعتی در جنوب شهر هرات در خاک افغانستان خط گذاری شده است.