فرهنگ و هنر

درخواست مردم هرات برای ایجاد محلِ معیاری به‌منظور نگه‌داری آثار باستانی

هم‌زمان با به نمایش گذاشتن آثار باستانی ولایت هرات در موزیم این ولایت، شماری از باشندگان ولایت هرات خواهان ایجاد محلِ مشخص و معیاری برای نگه‌داری از این آثار شدند.

باشندگان ولایت هرات می‌گویند که این آثار باستانی، نشان‌دهنده‌ی هویت و تأریخ این سرزمین است و باید از آن به درستی محافظت گردد تا از تخریب آن‌ها جلوگیری شود.

احمد ظاهر یکی از شهروندان هرات با دعوت از مردم برای تحویل آثار باستانی نزدشان به موزیم ملی، گفت:«این کار باعث می‌شود تا از آن‌ها (آثار باستانی) به‌درستی نگه‌داری شود و دولت باید مردم را از ارزش واقعی آثار باستانی باخبر کند. دولت همچنین باید موزیم و محل مشخص و معیاری را برای نگه‌داری و حفاظت از آثار باستانی ایجاد نماید.»

مردم هرات می‌گویند که وجود یک ساختمان مناسب برای نگه‌داری از این آثار باستانی بسیار مهم است و اگر به این موضوع توجه نشود، ما شاهد تخریب این آثار خواهیم بود.

درهمین حال، به تازگی یک باشنده‌ی شهر هرات ۳۷۵ قلم آثار باستانی را به موزیم هرات سپرده‌است تا از آن‌ها به درستی نگه‌داری شود.

وی می‌گوید که این آثار تأریخی را در جریان سال‌ها از سرمایه‌ی شخصی‌اش خریداری کرده‌است.

این روزها موزیم هرات در اقدامِ ابتکاری، این آثار را برای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته‌است.

عبدالجبار نورزی، مدیر عمومی موزیم و آرشیف هرات می‌گوید: «موزیم ملی هرات ۹۸ سال پیش در زمان حکومت شاه امان‌الله در یک تعمیر قدیمی که مربوط به دوره‌ی تیموریان است و در کنار مسجد جامع هرات قرار دارد، ساخته شد.»

به گفته‌ی او، در این اواخر شمار بازدید کنندگان از موزیم هرات افزایش یافته‌است.

مدیرعمومی موزیم و آرشیف هرات با بیان این‌که محل کنونی برای نگه‌داری آثار باستانی هرات مناسب نیست، گفت که کار در مورد ایجاد محلِ جدید جریان دارد.

بربنیاد آمارها، در هشت ماه گذشته ۱۳هزار و ۵۰۰ تن از موزیم هرات دیدن کرده‌اند که درآمد اقتصادی خوبی به همراه داشته‌است.

در حال حاضر ۳ هزار اثر تاریخی در موزیم هرات نگه‌داری می‌شود که از زمان پیش از اسلام و پس از اسلام استند و پیشینه‌ی برخی از آن‌ها به ۶ هزار سال پیش می‌رسد. هرات پس از کابل، دومین شهر افغانستان است که موزیم دارد.