افغانستان

تلاش برای نجات زنان بدخشانی از دام اعتیاد

شماری از معتادان زن در بدخشان می‌گویند که در چند سال پسین، بنابر دلایلی به استفاده از مواد مخدر روی آورده بودند؛ اما پس از درمان در شفاخانه ویژه‌ی معتادان مواد مخدر در این ولایت، حالا سلامتی شان را باز یافته‌اند و از طریق بافندگی، هم سرگرمی خوبی دارند و هم اقتصاد خانواده‌های شان را تقویت می‌کنند.

آنان می‌گویند که به دلیل وضعیت سخت و مشکلات اقتصادی که داشتند، معتاد شده بودند و ضعف اقتصادی و نبود زمینه‌ی کار آن‌ها را ناگزیر ساخته بود تا به استفاده از این مواد روی آورند.

به‌گفته‌ی آنان، حالا پس از رهایی از اعتیاد، به بافندگی روی آورده و از امکانات شخصی ‌شان لباس‌های زنانه و بچه‌گانه در خانه می‌دوزند و از همین راه درآمد زندگی خود را به دست می‌آورند.

در میان این زنان برخی از کودکان نیز دیده می‌شوند که به علت مشکلات خانوادگی از هیرویین استفاده می‌کنند.

بی بی نسا مبارز، نماینده‌ی طالبان در امور بانوان ولایت بدخشان می‌گوید: “اگر زنان بتوانند روی پاهای خود بایستند و قادر به حمایت اقتصادی از خود و فرزندان‌شان باشند، این یک پیش‌رفت برای آنان است.”

وی افزود: «زنانی که اعتیاد را ترک کرده و به زندگی عادی روی آورده‌اند، با امکانات شخصی در خانه‌های شان مصروف بافندگی استند.»

خانم مبارز تاکید کرد: «حالا در جست‌وجوی کار برای زنان درمان شده هستیم و نهادهای کمک‌ کننده باید همکاری جدی‌ شان را برای فراهم کردن زمینه‌ی کار و اشتغال به این زنان انجام دهند.»

نماینده‌ی طالبان در امور بانوان ولایت بدخشان گفت که جمع‌آوری زنان و کودکان معتاد را از جاده‌های شهر فیض آباد (مرکز بدخشان) آغاز کرده‌ایم تا در شفاخانه ۷۰ بستر معتادان در ولسوالی بهارک این ولایت زیر درمان قرار بگیرند.

در همین حال، مسؤولان اداره‌ی مبارزه با مواد مخدر بدخشان می‌گویند که در چند ماه گذشته، بیش از یک‌ هزار معتاد از شهر فیض آباد جمع‌آوری شده و زیر درمان قرار گرفته‌اند که از این میان بیش از ۳۰۰ تن آن‌ها پس از تداوی، برای انجام کار در بخش‌های گوناگون معرفی شده‌اند.

شفیق‌الله حفیظی مدیر مبارزه با مواد مخدر فرماندهی امنیه‌ی طالبان در بدخشان گفت:” در چند ماه گذشته بیش از یک‌‌هزار معتاد از سطح شهر فیض آباد جمع‌آوری شده و در پنج مرکز تداوی معتادان در این ولایت زیر درمان قرار گرفته‌اند.”

مسؤولان محلی بدخشان می‌گویند که شفاخانه‌های موجود در بدخشان، گنجایش درمان ۱۵۰ تن را هم‌زمان دارند و سالانه نزدیک به ۱۳۰۰ نفر -مشمول زنان و کودکان- در این شفاخانه‌ها درمان می‌شوند.

هرچند این مسؤولان آمار دقیقی از افراد معتاد در بدخشان را در اختیار ندارند؛ اما ارقام تأیید نشده نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ هزار تن در ولایت بدخشان به مواد مخدر معتاد استند که ۲۵ درصد آنان را بانوان و کودکان تشکیل می‌دهند.