افغانستان

طالبان در پنجشیر یک لوای ۳هزار نفری ایجاد می‌کنند

دو منبع معتبر محلی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که ملا هبت‌الله آخند زاده رهبر طالبان در فرمانی، دستور ایجاد یک لوا در منطقه‌ی دشتک پنجشیر و ۲۵۰ پاس‌گاه جدید در این ولایت را داده‌است و کار در باره‌ی آن به شدت ادامه دارد.

این منابع می‌افزایند که طالبان تصمیم گرفته‌اند تا با ایجاد این لوا، باشند‌گان بومی پنجشیر را در صفوف طالبان جذب کنند.

ملا محمد طیب حقانی، فرمانده امنیه‌ی طالبان برای پنجشیر به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که کار در مورد ایجاد این لوا ادامه دارد و از میان ۲۵۰ پاس‌گاه جدید، شماری از آن‌ها ساخته شده‌است.

او در ادامه افزود: «عملیات‌های نظامی در پنجشیر متوقف شده‌است و کار ساخت لوا و ۲۵۰ پاس‌گاه جدید ادامه دارد. در این تشکیلات جدید مردم پنجشیر در صفوف امارت (اداره‌ی طالبان) جذب خواهند شد.»

حقانی در ادامه ادعا کرد که “مقاومت‌گران را در پنجشیر کشتیم “و هم‌اکنون عملیات‌های ما در این ولایت متوقف شده‌است.

حسن البنا، رییس جلب و جذب طالبان برای ولایت پنجشیر به خبرنگار تلویزیون آمو گفت که کار در مورد جلب و جذب جوانان پنجشیری در صفوف طالبان، از چهار ماه به این‌سو آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

او می‌افزاید: «دو ماه می‌شود که رسمن کار خود را آغاز کرده‌ایم و تا اکنون ده‌ها جوان پنجشیری به صفوف امارت (طالبان) پیوسته‌اند.»

اسدالله ندیم آگاه نظامی با بیان این‌که تشکیل لوا در پنجشیر تأثیری بر خطوط جنگ در این ولایت ندارد، افزود: «هدف از ایجاد این لوا تفرقه‌افگنی میان مردم پنجشیر است تا آنان را به دسته‌های مختلف تقسیم کنند.»

بر بنیاد آمارهایی که به خبرنگار تلویزیون آمو رسیده‌‌است، طالبان در پنجشیر ۷ هزار و ۵۰۰ جنگ‌جو دارند و برای مقابله با نیروهای جبهه‌ی مقاومت هر ازگاهی خواستار نیروی تازه نفس از مرکز و برخی ولایت‌ها می‌شوند.

دو منبع از پنجشیر می‌گویند که تاکنون حداقل ۱۵۰ تن در این لوا از سوی طالبان جذب شده اند و تلاش ادامه دارد تا بیشتر افراد آن را باشندگان این ولایت تشکیل بدهند.

رحمت الله، یک باشنده پنجشیر، به آمو گفت که به تازگی به صفوف طالبان پیوسته است. او می‌گوید که او پیش از این دکان سلمانی داشت و از بهر کاهش و کاروبار به طالبان پیوسته که ماهانه حداقل ۱۳ هزار افغانی دریافت می‌کند.

این درحالی است که نشر یک نوار دیداری از پنجشیر در روزهای گذشته که در آن یک فرمانده طالبان دستور تیرباران اسیران را صادر می‌کند، واکنش‌های زیادی به همراه داشته‌است.