افغانستان

امریکا یک قاچاقچی مواد مخدر و از حامیان مالی طالبان را آزاد کرد

Bashir Noorzai, center, greeting other Taliban figures after arrival at Kabul airport on Sept. 19, 2022.

حاجی بشر نورزی که ۶۵ سال دارد و ۱۷ سال به جرم حمایت مالی از طالبان و قاچاق مواد مخدر در گوانتامو زندانی بود، از سوی امریکا رها شد و امروز به کابل آمد.

محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر قطر طالبان گفته‌است که بشر نورزی امروز در کابل به طالبان تسلیم داده شد.

بشر نورزی از سوی دولت امریکا متهم بود که در ماه جون سال ۲۰۰۴  از راه افغانستان و پاکستان به ارزش ۵۰ میلیون دالر هیرویین را به امارات متحده‌ی عربی و از آن‌جا به کشورهای اروپایی و امریکا انتقال داده است.

بربنیاد گزارش وزارت عدلیه‌ی امریکا، نورزی از سال ۱۹۹۰ در قاچاق مواد مخدر دست داشته است.

بشر نورزی در سال ۲۰۰۵ میلادی در دوره‌ی حکومت جورج دبلیو بوش بازداشت شد. براساس معلومات وزارت عدلیه‌ی امریکا، بشر نورزی در سال ۲۰۰۹ از سوی امریکا به حبس ابد محکوم شد.

بشر نورزی، چهره‌ی سرشناس از قوم نورزی و فرد نزدیک به گروه طالبان به رهبری ملاعمر شناخته می‌شود. او از فرماندهان جهادی در دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی بود. بربنیاد گزارش دادستانی کل ایالات متحده، باوجود فرمان ملا محمد عمر برای توقف کشت و قاچاق مواد مخدر، آقای نورزی از این محدودیت معاف بوده و با توجه به روابط نزدیک که با شخص ملا عمر داشت توانسته به تولید هیرویین در مناطق سرحدی افغانستان و قاچاق آن به اروپا و امریکا ادامه دهد.

رسانه‌های امریکایی به نقل از وکیل آقای نورزی گفته اند که او در دادگاه گفته است که در جمع‌آوری سلاح‌های استینگر با دولت امریکا همکاری کرده و خود «دوست امریکا» خوانده بود. اما یک دادگاه در شهر نیویارک او را به اتهام قاچاق هیرویین به داخل خاک امریکا به حبس ابد متهم کرد. در زمان بازداشت او در سال ۲۰۰۵، دولت امریکا از او به عنوان یکی از بزرگترین قاچاق‌بران شرق میانه یاد کرده بود. اداره‌ی بین المللی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نیز در سال ۲۰۰۵ در آگهی‌نامه‌ای بشر نورزی را یک قاچاقبر بین‌المللی معرفی کرده و گرفتاری وی را دستاوردی بزرگ دانسته بود.

آقای نورزی پس از سپری کردن ۱۷ سال زندان به افغانستان برگشه است. مقام‌های طالبان از او در فرودگاه کابل پذیرایی کردند. تااکنون از سوی مقام‌های امریکایی در این مورد به رسانه‌ها چیزی گفته نشده‌است؛ اما پیش از این تام‌ وست نماینده‌ی ویژه امریکا برای افغانستان گفته بود که کشورش در چوکات پالیسی منطقی با طالبان، “خواستار تعامل” است.

در همین حال رسانه‌ها به نقل از وزیر خارجه‌ی طالبان از مبادله‌ی حاجی بشر نورزی با مارک فریریکز شهروند امریکایی که در بند طالبان بود، خبرداده‌‌اند. این شهروند امریکا در اوایل سال ۲۰۲۰ در کابل اختطاف شده شود. تا حال معلوم نیست که مارک فریریکز چگونه و در کجا به مقام‌های امریکایی تحویل داده شده است.