افغانستان

تقاضای لغو توافق‌نامه‌ی دوحه در مراسم یادبود از احمدشاه مسعود

شماری از شهروندان افغانستان مقیم ایالت ویرجینیای امریکا، روز ۲۸ سنبله در همایشی از سال‌گرد جان باختن احمدشاه مسعود و برهان‌الدین ربانی یادبود کردند.

احمد مسعود رهبر جبهه‌ی مقاومت و فرماندهان این جبهه‌ پیام‌های شنیداری خویش را به مناسبت این گردهمایی فرستاده بودند.

احمد مسعود در پیام خویش افزون بر مبارزه در برابر گروه‌ طالبان تاکید کرد و گفت که “مقاومت تا زمان رسیدن به نظام مردم‌سالار” ادامه دارد.

وی با اشاره به سقوط نظام جمهوری گفت که همه نهادها فروپاشیدند و مسئولیت دفاع از کشور حالا به دوش مردم و جبهه‌ی مقاومت قرار دارد. او تاکید کرد که مبارزه را از صفر آغاز کرده و امروز دارای یک تشکیل منسجم است.

آقای مسعود، طالبان را به تفرقه‌افگنی متهم نمود و افرود که این گروه از راه تفرقه‌افگنی به نام قوم کوشش می‌کنند تا در میان مردم درز ایجاد کنند.

در ادامه‌ی این برنامه، خالد امیری یکی از فرماندهان جبهه‌ی مقاومت در پنجشیر در پیام شنیداری که برای این مراسم فرستاده بود، گفت:«ما برای برگشت عدالت و مردم سالاری مبارزه می کنیم».

این سخنان در حالی بیان می شود که دره‌ی پنجشیر در هفته‌های اخیر شاهد درگیری شدید میان طالبان و نیروها جبهه‌ی مقاومت مقاومت بوده است. طالبان ادعا کردند که ده‌هاتن از نیروهای مقاومت را کشته اند. گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز ادعای کشتار اسیران جنگی به دست طالبان را «معتبر» خوانده است. وزارت دفاع طالبان گفته است که این ادعاها را بررسی می کند.

تقاضای لغو موافقت‌نامه‌ی دوحه

برخی از اشتراک کنندگان این نشست خواهان لغو موافقت‌نامه‌ی دوحه شدند. این اشتراک کنندگان موافقت‌نامه دوحه را که در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میان ایالات متحده امریکا و طالبان در دوحه پایتخت قطر امضا شد، عامل اساسی شکست نظام جمهوری و به قدرت رسیدن دوباره‌ی طالبان دانستند. محب‌الله نوری، یکی از این اشتراک کنندگان، گفت:«طالبان غیر از این موافقت‌نامه دیگر هیچ مبنای برای مشروعیت ندارند». آقای نوری از حضار این گردهمایی خواست که در یک تجمع اعتراض آمیز به کاخ سفید بروند و خواهان لغو موافقت‌نامه‌ی دوحه شوند.

احمدشاه مسعود در سال  ۱۳۷۵ هجری- خورشیدی، پس از سقوط کابل به ‌دست طالبان، جبهه‌ی مقاومت در برابر این گروه را رهبری کرد و تا زمان ترورش، مهم‌ترین چهره‌ی مقاومت برضد طالبان بود.

مسعود در ۱۸ سنبله ۱۳۸۰، دو روز پیش از حمله‌ها‌ی یازدهم سپتمبر در نیویارک و واشنگتن، در حمله‌ی انتحاری دو عرب که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند،‌ کشته شد.

پس از سرنگونی دولت طالبان و روی‌کار آمدن نظام جدید، دولت افغانستان به او لقب «قهرمان ملی» را داد و روز کشته شدنش را «روز شهید» و رخصتی رسمی اعلام کرد.

 در بیست‌سال گذشته این دومین باری است که در افغانستان زیر تسلط گروه‌ طالبان، از سال‌گرد کشته شدن احمدشاه مسعود یادبود نمی‌شود.

برهان الدین ربانی در سال ۱۹۴۰ میلادی در فیض آباد ولایت بدخشان بدنیا آمد. او در سال ۱۹۶۸ میلادی از دانشگاه الازهر مصر در رشته فلسفه اسلامی ماستری گرفت و در سال ۱۳۵۱ مسوولیت جمعیت اسلامی افغانستان را بر عهده گرفت.

او در ۲۸ جون سال ۱۹۹۲ میلادی رئیس دولت موقت افغانستان شد و در ۳۰ دسامبر همان سال از سوی شورای اهل حل و عقد به عنوان نخستین رئیس دولت حکومت مجاهدین در افغانستان تعیین شد.

حامد کرزی در اجلاس بن به عنوان رئیس جمهور دولت موقت افغانستان انتخاب شد و برهان الدین ربانی در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ طی مراسم رسمی حکومت را به اداره موقت افغانستان تحویل داد. ربانی در ۲۹ سنبله ۱۳۹۰ (۲۰ سپتامبر ۲۰۱۱ ) در یک حمله انتحاری در خانه‌اش در محله وزیر اکبرخان کابل جان باخت.