بازرگانی

شکایت کشاورزان کاپیسا از نبود دهلیز هوایی برای صدور فرآورده‌های کشاورزی شان

باران‌های پسین و نبود بازار فروش میوه‌های تازه و خشک در سال جاری، به کشاورزان و باغ‌داران کاپیسا خساره‌های زیادی وارد کرده‌است.

به گفته‌ی کشاورزان در ولایت کاپیسا، حاصلات آن‌ها امسال ۲۰ درصد افزایش داشته‌است؛ اما ناتوانی آنان در صدور فرآورده‌های شان سبب شده‌است که بخشی از محصول آن‌ها از بین برود.

کشاورزان در کاپیسا می‌گویند که نداشتن روابط خارجی اداره‌ی طالبان با کشورهای دیگر -جز پاکستان- سبب شده‌است تا میلیون‌ها افغانی به آنان زیان وارد شود.

فدا محمد یکی از کشاورزان در ولایت کاپیسا که بیش از یک‌هزار تاک انگور دارد، به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که نیمی از حاصلات باغ او، از اثر بارش باران‌های پسین فاسد شده و بیش از یک میلیون افغانی زیان کرده‌است.

او می‌افزاید: «فرزندانم که وظیفه‌ی دولتی داشتند، همه بیکار شدند و ما همه توان خود را برای پرورش انگور به خرج دادیم؛ ولی از هر تاک انگور نیمِ بیش‌تر آن فاسد شده‌است.»

بربنیاد آمارهای ریاست زراعت کاپیسا، امسال برآورد شده بود تا ۳۰ هزار تُن انار، بیش از ۲۰ هزار تُن انگور و ۳۳۰ هزار تُن جلغوزه از این ولایت به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شود؛ اما پس از حاکمیت طالبان و به رسمیت نشناختن این گروه توسط دیگر کشورها، باغ‌داران کاپیسا متحمل خساره‌های زیادی شده‌اند.

رجب خان یکی از باغ‌داران انار در ولسوالی تگابِ کاپیسا با بیان این‌که حاصلات انار امسال بهتر است؛ اما جز کشور پاکستان به کشورهای دیگر صادر نمی‌شود، گفت: «سال‌های قبل انار، جلغوزه، انگور و برخی از میوه‌های خشک و تازه‌ی افغانستان از طریق دهلیز هوایی به چین و دیگر کشورهای آسیایی صادر می‌شد؛ اما امسال این طرفیت وجود ندارد.»

در همین حال مولوی روح الله‌ روحانی رییس زراعت طالبان در کاپیسا می‌گوید که آنان در تلاش استند تا برای میوه‌های خشک و تازه‌ی این ولایت بازار فروش پیدا کنند.

او تاکید کرد: «ما با مسؤولان وزارت زراعت صحبت کرده‌ایم تا به میوه‌های خشک و تازه‌ی کاپیسا بازار فروش جست‌وجو کنند.»

نبود بازار فروش، سرد خانه‌های بزرگ و معیاری و قاچاق میوه‌های خشک و تازه‌ی افغانستان از مواردی استند که همواره کشاورزان از آن شکایت می‌کنند.

تغییرات اقلیمی در پروان نیز سبب شده‌است تا امسال ۴۰ درصد از حاصلات انگور در این ولایت فاسد شود و بیش از ۳۰۰ میلیون افغانی به کشاورزان زیان مالی برسد.