حوزه‌ی آمو

تأکید سران سازمان همکاری شانگهای بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

سران سازمان همکاری شانگهای که در نشست این سازمان در ازبیکستان اشتراک کردند.

در نشست سران سازمان همکاری‌ شانگهای، روسای جمهور چین، روسیه، ترکیه و دیگر کشورهای عضو این سازمان حضور داشتند.

درحالی که افغانستان یکی از موضوعات کلیدی این نشست بود، اما از اداره طالبان کسی به این نشست دعوت نشده بود.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در این نشست گفت که صلح پایدار در افغانستان، بستگی به تشکیل حکومت فراگیر در این کشور دارد.

به گفته او،‌ حکومتی باید در افغانستان تشکیل شود که در آن نمایندگان همه گروه‌ها، اقوام و مذاهب حضور داشته باشند.

آقای رئیسی در ادامه تأکید کرد که منطقه طعم تلخ مداخله خارجی را چشیده و برآیند آن گسترش ناامنی و هراس‌افگنی بوده است.

به باور آقای رئیسی، صلح پایدار در افغانستان راه‌ حلی جز تشکیل حکومت فراگیر که برآیند گفتگوهای اصیل بین الافغانی و با مشارکت تمامی گروه‌ها، اقوام و مذاهب باشد، ندارد.

در این نسشت شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبیکستان گفت که تشدید تحریم‌ها و انزوای بیشتر طالبان سبب افزایش افراط‌گرایی در افغانستان خواهد شد.

او افزود: «مردم افغانستان بیش از هر زمان دیگری نیاز به کمک‌ همسایگان خوب خود دارد، ما نباید با تنها گذاشتن افغانستان با مشکلاتش اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.»

آقای میرضیایف که رئیس دوره‌ای سازمان همکاری شانگهای است گفت که کشورش از توسعه تماس‌های سازنده با کابل برای انجام تعهدات بین‌المللی که قبلاً توسط مقامات موقت افغانستان اتخاذ شده بود، از جمله در زمینه حقوق زنان و کودکان پشتیبانی می‌کند.

او پیشنهاد کرد یک صندوق حمایتی بشردوستانه برای افغانستان در شهر مرزی ترمز ایجاد شود تا از زیرساخت‌های حمل و نقل برای کمک به مردم افغانستان کار گرفته شود.

آگاهان می‌گویند که اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای نگران امنیت‌شان از جانب افغانستان هستند و می‌خواهند سیاست رشد اقتصادی افغانستان را در پیش گیرند تا زمینه سربازگیری برای گروه‌های هراس‌افگن فراهم نشود.

اجمل سهیل، آگاه مسایل مبارزه با هراس‌افگنی، در این باره گفت: «اعضای شانگهای به این باوراند که اگر رشد اقتصادی در افغانستان انجام شود در بلند مدت به کاهش افراط گرایی کمک خواهد کرد.»

سازمان همکاری‌ شانگهای یک سازمان سیاس امنیتی و اقتصادی است که چین، روسیه، قزاقستان، قرغیزستان، تاجیکستان، ازبیکستان، پاکستان، ایران، هند عضویت آن را دارند.