صحت

افزایش مبتلایان به کولرا در نورستان به دلیل دست‌رسی نداشتن به آب بهداشتی

باشندگان ولایت نورستان از افزایش بیماری کولرا در این ولایت شکایت دارند. آنان می‌گویند که در ولسوالی‌های وانت وایگل، دوام و نورگرام این ولایت صدها تن به این بیماری مبتلا شده‌اند.

احمد سعید باشنده‌ی ولایت نورستان در این باره به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گوید که بیماری کولرا پس از آن در این ولایت افزایش یافت که جاری شدن سیلاب‌های پسین در این ولایت در کنار وارد کردن زیان‌های مالی و جانی به باشندگان آن، آب آشامیدنی را نیز آلوده کرد.

او می‌گوید که در ولسوالی‌های دواب، وانت وایگل، کامدیش و ولسوالی نورگرام این بیماری به سرعت درحال افزایش است و تا اکنون افراد زیادی را مبتلا کرده‌است.

گفته می‌شود که بیش‌تر مبتلایان به این بیماری افراد مُسن، زنان و کودکان استند.

نورآغا یکی از باشندگان ولایت نورستان در این باره می‌گوید که در صورت اقدام نکردن مسوولان برای جلوگیری از گسترش این بیماری در این ولایت فاجعه رخ خواهد داد.

نور آغا می‌افزاید: «در خیلی از نقاط این ولایت سیلاب آب صحی را آلوده کرده و حکومت باید برای مردم زمینه‌ی دست‌رسی به آب صحی را فراهم سازد. در صورتی که مسوولان به این موضوع توجه نکنند، این بیماری خیلی از باشندگان این ولایت را به کام مرگ فرو خواهد برد.»

تلاش کردیم تا در این مورد نظر مسوولان صحی نورستان و رئیس صحت عامه‌ی طالبان در این ولایت را داشته باشیم؛ اما با تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

داکتر شرافت زمان، سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی طالبان در این باره می‌گوید که تیم‌های سیار با ادویه، برای جلوگیری از گسترش این بیماری در مناطق آسیب‌پذیر این ولایت فرستاده شده‌اند.

این مقام امور صحی طالبان ادعا می‌کند: «درحال حاضر شیوع این بیماری درحال کنترل است و مهار شده و نگرانی در این مورد وجود ندارد، مبتلایان این بیماری نیز معالجه شده‌اند و به نگرانی مردم در این زمینه توجه می‌شود.»

به گفته‌ی باشندگان ولایت نورستان، به تازگی از اثر کاهش آب‌ بهداشتی و بیماری کولرا دو تن از مردم محل جان شان را از دست داده‌اند.

نورستان از جمله‌ی ولایت‌های کوهستانی درکشور است که ساکنانش به مشکل به آب بهداشتی دست‌رسی دارند و سیلاب‌های پسین دست‌رسی آنان را به این آب مشکل‌تر کرده‌است.

شیوع بیماری کولرا در ولایت‌های جنوبی کشور نیز درحال گسترش است. تنها در ولایت زابل در یک هفته‌ی اخیر شمار مبتلایان به این بیماری به ۹۰۰ تن رسیده‌است. بر بنیاد معلومات از میان این شمار مبتلایان ۲۰ تن آنان جان ‌شان را از دست داده‌اند و شماری دیگر نیز بستری استند.

مسوولان صحی در ولایت غزنی نیز می‌گویند که شمار مبتلایان به این بیماری به ۲۰۰ تن رسیده‌است.

همچنان در ولایت هلمند ۳۲۰ تن به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این میان ۲۰ تن آنان از بین رفته‌اند.

بیماری کولرا با درد عمیق شکم به همراه است و فرد مبتلا، به تهوع و اسهال نیز دچار می‌شود. کارشناسان بهداشتی آب‌های آلوده را دلیل اصلی ابتلا به این بیماری می‌دانند.

آگاهان مسایل بهداشتی یگانه راه جلوگیری از این بیماری را پاک نگهداشتن محیط، استفاده از آب صحی و مراعات بهداشت فردی و عمومی می‌دانند. کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند باید به حفظ صحت‌ شان توجه کنند.