بازرگانی

گلایه‌ی غرفه‌داران از شهرداری کابل به‌دلیل گرفتن هزینه‌ی بالا از آنان 

با گذشت یک‌سال از سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به قدرت، تغییرات زیادی در نهاهای دولتی ایجاد شد. شهرداری کابل نیز تغییراتی را روی دست گرفت و در برخی از نقاط شهر کابل غرفه‌هایی برای فروشندگان ایجاد کرد تا از برهم خوردن نظم شهر جلوگیری شود؛ غرفه‌هایی که در نقاط گوناگون شهر کابل جا به‌جا شده‌است.

غرفه‌داران مجبور استند که افزون بر پرداخت دیگر هزینه‌ها برای غرفه‌های‌شان، به اداره‌ی طالبان مالیات بپردازند. گرفتن مالیه از این غرفه‌داران در شرایطی که آن‌ها درآمد کافی ندارند، نارضایتی آنان را به‌همراه داشته‌است.

محمد صابر باشنده‌ی سرای شمالی کابل در این باره می‌گوید که ماهوار از ما مبلغ ۳ هزار افغانی مالیه گرفته می‌شود؛ در صورتی که ما عاید نداریم که تا هزینه‌های خانواده‌ی خود را تامین کنیم.

وی می‌گوید: «علاوه بر مالیه، غرفه‌داران روزانه ۳۰ افغانی برای پاک‌کاری جاده و۵۰ افغانی برای هزینه‌ی برق پرداخت می‌کنند. ما از طالبان می‌خواهیم که به غرفه‌داران توجه کنند و مالیه‌ی غرفه‌ها را کم کنند تا آن‌ها بتوانند چرخ زندگی روزمره‌ی خود را به‌راحتی بچرخانند.»

احمد ولی حقمل سخن‌گوی وزارت مالیه‌ی طالبان می‌گوید که این مالیه توسط شهرداری گرفته می‌شود.

او در این باره گفت: «ریاست شهرداری کابل تمام غرفه‌های کوچک را در شهر غرض سهولت به‌هم‌وطنان نصب کرده‌است. وزارت مالیه هیچ نوع مالیه را بر آن‌ها وضع نکرده؛ بل‌که تنها کرایه‌ی ماهوار از آنان توسط شهرداری کابل اخذ می‌گردد.»

مسوولان شهرداری کابل ایجاد نظم در شهر و بازار را از جمله‌ی وظایف قانونی خود می‌دانند. آن‌ها باورمند استند که کراچی‌ها نظم بازار را به‌هم ریخته‌ و ترافیک را مختل کرده‌اند.

نعمت‌الله بارکزی نماینده‌ی شهرداری کابل در این باره می‌گوید که سه ماه پیش با پخش اطلاعیه از آن‌ها (کراچی‌ران‌ها) خواستیم در نواحی مختلف اقدام به ثبت و بایمتریک شان کنند تا اجازه‌ی فعالیت برای‌شان داده شود که نظم بازار را برهم نزنند.

او در ادامه می‌گوید:” شاروالی (شهرداری) به افراد دیزاین داده نه غرفه و کسبه‌کاران براساس دیزاین شاروالی کابل غرفه را تنظیم کرده و فعالیت می‌کنند. یک افغانی از غرفه‌داران مالیه گرفته نمی‌شود. فقط فیس خدمات شهری براساس قانون گرفته می‌شود؛ چون در ملکیت‌های عامه فعالیت می‌کنند.”

هزینه‌ی غرفه‌های شهرداری در نقاط نیمه‌ مزدحم و نقاط خلوت هر متر مربع ۱۷۵۰افغانی، نقاط نیمه مزدحم در حدود ۹۰۰ افغانی و در نقاط خلوت ۳۵۰ افغانی است، و در مجموع بیش‌تر از ۱۱هزار و ۴۰۰ غرفه زیر نظارت شهرداری کابل در پایتخت فعالیت می‌کنند.