صحت

کمبود دارو و امکانات پزشکی در شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات

در شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات ۶۵۰ بستر، ۱۵ واحد درمانی و بخش‌های تشخیص فعالیت دارند که بربنیاد برآورد این مرکز درمانی، این شفاخانه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، ۱۷ درصد خدمات بهداشتی را انجام داده‌است.

شماری از همراهان بیماران که از بهر درمان بیماری نزدیکان خود به شفاخانه‌ی حوزه‌ای هرات مراجعه کرده‌اند، از کمبود دارو و امکانات پزشکی در این شفاخانه شکایت دارند.

رضا گل که از بیماری رنج می‌برد و برای درمان به شفاخانه حوزه‌ای هرات آمده است، می‌گوید: «من تکلیف پای دارم، این‌جا که مراجعه کردم، داکتران گفتند، ام آر آی، عکس و معاینات را باید در مراکز درمانی شخصی انجام بدهید؛ چون ما در شفاخانه این امکانات را نداریم، حتا برای ما می‌گویند دوا وجود ندارد.»

او ادامه داد: «مسوولان بیمارستان به ما گفتند که باید از دواخانه‌های بیرون از شفاخانه دوا بگیرید. وقتی ما پول داشته باشیم، هیچ ضرورت نیست که به شفاخانه‌ی دولتی مراجعه کنیم، بیش‌تر مردم غریب و بی‌چاره هستند.»

شکیلا باشنده‌ی ولسوالی شیندند هرات است. دختر ۱۶ ساله‌ی او بیمار است و برای درمان او به شفاخانه حوزه‌ای هرات آمده‌است.

شکیلا با بیان این‌که من بیوه زن هستم و چهار یتیم دارم، می‌گوید: «ما در تامین مخارج زندگی خود حیران مانده‌ایم. پول تداوی دخترم را ندارم، به شفاخانه مراجعه نمودم که حتا یک انتراکت موجود نیست که بدهند. نسخه را می‌دهند که باید از داروخانه‌های بیرون بگیرم و من این توانایی را ندارم. این چطور مملکت است، حداقل به بیماران ما رسیدگی شود یا روی داروخانه‌ها فشار آورده شود که قیمت دارو را پایین بیاورند که بتوانیم بیماران خویش را تداوی نماییم، حداقل دارویی را که داخل شفاخانه است برای ما کمک کنند.»

در همین حال سرپرست وزارت صحت عامه‌ی طالبان در جریان سفر خود به ولایت هرات در حاشیه‌ی بازدید از شفاخانه حوزه‌ای این ولایت گفت: «ما تلاش می‌کنیم که در هر بخش افغانستان مشمول ولایت هرات، در بخش صحت خدمات را انجام داده و به بیماران رسید‌گی کنیم.»

قلندر عباد می‌گوید که در نشستی مشترک با کشورهای افغانستان، ایران، عراق و پاکستان و نمایندگان سازمان صحی جهان، در باره‌ی چندین بخش بهداشت از جمله چگونگی جلوگیری از بیماری‌های ساری در مرز‌ها گفت‌وگو شده‌است.

شفاخانه حوزه‌ای هرات یک شفاخانه‌ی کادری و تخصصی است که چهار ولایت زون غرب را با چهار میلیون نفوس زیر پوشش قرار داده‌است.