افغانستان

بازرسی خانه به‌خانه در یک روستای کاپیسا؛ مردم با جنگ‌افزارهای‌شان به کوه رفتند

روستای “گیاوه”‌ ولسوالی نجراب کاپیسا

طالبان‌ تلاشی خانه به‌خانه را در روستای “گیاوه”‌ی ولسوالی نجراب کاپیسا آغاز کردند که با واکنش باشنده‌گان آن منطقه روبه‌رو شد.

دو منبع معتبر به تلویزیون آمو می‌گویند که دی‌روز افراد طالبان به‌قصد تلاشی خانه به‌خانه در منطقه‌ی “گیاوه” ولسوالی نجراب کاپیسا رفته و به محض این‌که باشند‌گان آن ‌منطقه از تلاشی خانه به‌خانه آگاه ‌شدند، با جنگ‌افزارهای دست داشته‌ی شان در کوه‌ها برضد طالبان سنگر گرفتند.

منابع می‌افزایند که طالبان هنگام ورود شان به این منطقه ۶ تن را بازداشت و با خود بردند. هم‌چنان آزار و اذیت مردم توسط طالبان نیز ادامه دارد.

نعمت‌الله یک باشنده‌ی منطقه‌ گیاوه در گفت‌وگوی تیلفونی با خبرنگار تلویزیون آمو گفت: «طالبان دی‌روز به دره‌ی گیاوه لشکرکشی کرده و تلاشی خانه به‌خانه را آغاز کردند. تمام مردم این‌ منطقه اسلحه دارند. ما در کوه بالا شدیم و اسلحه‌ی خود را به‌کسی نمی‌دهیم و در عین‌حال، ما در اخلال امنیت عامه، دزدی و ره‌زنی نیز دست نداریم.»

او ادامه داد: «منطقه‌ی ما آرام است؛ اما اگر طالبان دست از تلاشی خانه به‌خانه بر ندارند، در برابرشان می‌جنگیم.»

درهمین حال مولوی ضیاءالحق حامد فرمانده امنیه‌ی طالبان برای ولایت کاپیسا به‌ خبرنگار تلویزیون آمو گفت که نیروهای آن‌ها هیچ عملیات ویژه‌ای در آن‌ منطقه انجام نداده‌اند.
او افزود: «عملیات ویژه به رهبری قومندانی امنیه صورت نگرفته، آن‌جا ما یک لوا داریم شاید آنان به آن‌جا رفته باشند.»

گیاوه از مناطق کوهستانی و دور دست در ولایت کاپیسا است که‌ بیش‌تر باشند‌گان آن اسلحه دارند و در هر جایی حتا مکتب آن را با خود حمل می‌کنند.

این درحالی است که در دوران جمهوریت هم تلاش‌هایی برای گرفتن جنگ‌افزارهای مردم این منطقه انجام شد که ناموفق ماند.