افغانستان

ماجرای ذبیح‌الله حسین‌خیل و قنسولگری استانبول چیست؟

منابع به تلویزیون آمو می‌گویند که ذبیح‌الله حسین‌خیل، جنرال قنسول افغانستان در شهر استانبول ترکیه پس از ترک این کشور، در آسترالیا به سر می‌برد.

گفته می‌شود که آقای حسن خیل، پس از چاشت روز گذشته جنرال قنسولی افغانستان را ترک و عازم آسترالیا شده است . در همین‌حال، برخی از رسانه‌ها گفته‌اند که وی بخشی از پول‌های نقد قنسولی را نیز با خود برده است.

با این‌حال، سفارت افغانستان در ترکیه در مکتوبی که یک کاپی آن به دسترس آمو قرار گرفته است، حبیب احمد خنجانی، مستشار این سفارت را به عنوان سرپرست قنسولی در استانبول تعیین کرده است.

«عبدالسلام حنفی از ترکیه خواسته من را برکنار کنند»

در حالی‌که برخی از رسانه‌ها از فرار و سرقت پول از سوی ذبیح‌الله حسین‌خیل، جنرال قنسول افغانستان در استانبول، خبر داده‌اند، او به آمو می‌گوید که «فشار» دولت ترکیه سبب شد که او وظیفه‌اش را ترک کند.

آقای حسین‌خیل در این باره به آمو گفت که عبدالسلام حنفی، معاون رئیس‌الوزرای طالبان از دولت ترکیه خواسته است تا او را برکنار کنند.

به گفته‌ی آقای حسین‌خیل، دولت ترکیه به او گفته است که تصمیم دارد یک دیپلومات طالب را در قنسولی افغانستان در استانبول بپذیرد.

او همچنین ادعا می‌کند که دولت ترکیه او را تهدید کرده، در صورت نپذیرفتن یک دیپلومات طالب، باید خودش وظیفه‌اش را ترک کند.

حسین‌خیل در گفتگو با آمو تایید کرد که استانبول را ترک کرده و افزود که او نگرانی‌های خود در مورد سپردن قنسولی به طالبان را با دولت ترکیه در میان گذاشته است.

به گفته‌ی او طالبان پیش از این تلاش کرده‌اند دو تن از «شخصیت‌ها»ی افغانستان که مقیم ترکیه هستند را ترور کنند و او نگران است که با تسلیم‌دهی قنسولگری به طالبان، استانبول به محلی برای ترور رهبران افغانستان از سوی طالبان تبدیل شود.

آقای حسین‌خیل همچنین سفیر افغانستان در انقره را متهم می کند که «به دستور طالبان عمل می‌کند».

این ادعا درحالی مطرح می‌شود که پذیرایی امیر رامین، سفیر افغانستان در ترکیه از امیرخان متقی، وزیر خارجه اداره طالبان، در مقر سفارت افغانستان در انقره خبرساز شده بود.

خواستیم دیدگاه آقای امیر رامین را در مورد ادعای آقای حسن‌خیل داشته باشیم، اما وی به پیام و سوال‌های آمو پاسخ نداد.

در عین حال، حسین‌خیل گزارش رسانه‌ها مبنی بر سرقت پول‌های قنسولی استانبول  توسط خودش را رد می‌کند و تاکید دارد که حاضر است  در این مورد «به دولت مشروع آینده پاسخ بدهد.»

او گفت:«حالا طالبان ادعا می کند که (او) سه میلیون را برده است و کسی دیگر ادعا می‌کند که پنج میلیون را برده است. هر وقت که یک حکومت مشروع که براساس رای مردم انتخاب شده باشد و اراده‌ی مردم را تمثیل کند، (تشکیل شد) پاسخ می‌‌گویم.»

براساس گفته‌های آقای حسین‌خیل این قنسولی ماهانه ۱۲۰ هزار دالر درآمد دارد و حدود ۵۰۰هزار دالر امریکایی در حساب بانکی و خزانه‌ی این قنسولی محفوظ است. به گفته‌ی او معاش سه ماهه کارمندان قنسولی نیز پرداخت شده است.

یک منبع دیگر در این باره به آمو می‌گوید که عواید قنسولی استانبول در هر سه ماه حدود ۵۰۰ هزار دالر امریکایی است.

این منبع با بیان اینکه عواید بخش قنسولی در انقره حدود ۲۰۰ هزار دالر در هر سه ماه است تاکید کرد:«هیچ مرجعی برای بررسی چگونگی مصرف این عواید وجود ندارد. هم در استانبول و هم در انقره صلاحیت کامل مصرف آن به دوش اشخاص اول ادارات است. این عواید به کابل هم انتقال نیافته و همکاران سفارت و قنسولی نیز نظارتی بر این عواید ندارند».

منبع دیگری از سفارت افغانستان در انقره می‌گوید که خزانه‌ی قنسولی دو کلید داشت که یکی آن نزد آقای حسین‌خیل و کلید دیگر نزد مسئول مالی قنسولی است.

با این حال قرار است یک هیئت به رهبری حبیب خنجانی، سرپرست جدید قنسولی استانبول، روز دوشنیه هفته جاری از انقره به استانبول برود و اتهام‌های مربوط به اختلاس را بررسی کند. هنوز معلوم نیست نتایج این بررسی چه زمانی مشخص خواهد شد.

ذبیح‌الله حسین‌خیل، فرزند داکتر عبدالله لغمانی، معاون پیشین ریاست امنیت ملی و داماد امرالله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان است. او در ۲۵ جون ۲۰۲۱ به عنوان جنرال قنسول افغانستان در استانبول مقرر شد. او قبل از آن یاور محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان بود.