افغانستان

تعهد کانادا برای پذیرفتن شماری از شهروندان افغانستان در ابوظبی

کانادا به درخواست ایالات متحده امریکا، برای اسکان مجدد برخی از ۵۰۰۰ شهروند افغانستان که هنوز در شهر بشردوستانه ابوظبی در امارات هستند، موافقت کرده است و مقامات کانادایی اکنون در حال بررسی پرونده‌ها برای شناسایی افرادی استند که معیارهای اسکان مجدد اُتاوا را دارند.

این نخستین بار است که کانادا به شهروندان افغانستان که به‌گونه‌ی مستقیم با نیروهای کانادایی در افغانستان کار نکرده‌اند، اسکان مجدد می‌دهد.

برخی از  منابع گفته‌اند که معیارهای کانادا برای اسکان مجدد، مشمول اقلیت‌های مذهبی، زنان مجرد، کارمندان دولت، فعالان اجتماعی و روزنامه‌نگاران می‌شود.

انتظار می‌رود در کنار هزار نفر که به درخواست ایالات متحده به کانادا انتقال می‌شوند، نزدیک به ۵۰۰ افغان دیگر نیز که با کانادا در ارتباط بودند، از کمپ ابوظبی خارج شوند.

یک منبع امریکایی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفته‌است: این اتفاق می‌افتد.

سفارت کانادا در ابوظبی در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اولویت اتاوا، پشتیبانی از افغانستانی‌های آسیب‌پذیر برای رسیدن به کانادا است.

محمد یکی از پناه‌جویان در کمپ ابوظبی می‌گوید که به‌همراه خانواده‌اش برای اسکان مجدد کانادا درخواست داده‌است؛ زیرا رسیدگی به درخواست‌ ویزه‌ی مهاجرت ویژه‌ی ایالات متحده‌ی آن‌ها طولانی شده‌است.

محمد در این باره گفت: «به‌دلیل تاخیرها تصمیم گرفتیم نام خود را در لیست کانادا قرار دهیم. ما آزادی نداریم و نمی‌توانیم جایی برویم.»

نازیه که پس از سقوط به کمپ ابوظبی رفته‌است، در این باره به تلویزیون آمو می‌گوید که بیش از ده ماه می‌شود که در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌برد.

وی گفت: «بیش از ده ماه می‌شود که در کمپ ابوظبی هستیم. در این مدت با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و در بی‌سرنوشتی به‌سر می‌بریم. به‌تازگی کشور کانادا به شماری از مهاجران پناهندگی می‌دهد و ما هم در آن جمع هستیم. بیش‌تر این مهاجران به کانادا کیس ندارند و کانادا به نوعی به آن‌ها پناهندگی می‌دهد.

پس از سقوط نظام جمهوری، بیش از ۱۰هزار نفر از  کمپ ابوظبی به ایالات متحده انتقال یافته‌اند.

مقام‌های امریکایی گفته‌اند که هیچ‌کس به اجبار به افغانستان بازگردانده نخواهد شد و واشنگتن با امارات متحده عربی و سایر کشورها برای یافتن “گزینه‌های اسکان مجدد” برای شهروندان افغانستان که واجد شرایط اسکان مجدد در ایالات متحده نیستند، کار می‌کند.