افغانستان صحت

افزایش قربانیان روی‌دادهای ترافیکی در یک ماه گذشته در هرات

بیماران در شفاخانه حوزوی هرات

مسوولان صحی در شفاخانه حوزه‌ای هرات از افزایش ۱۵درصدی آمار قربانیان روی‌دادهای ترافیکی در ولایت هرات طی یک ماه گذشته خبر می‌دهند.

داکتر محمد عارف جلالی سرطبیب شفاخانه حوزه‌ای هرات می‌گوید که تنها در ماه اسد سال جاری، بیش از ۹۰۰ قربانی ناشی از روی‌دادهای ترافیکی به این شفاخانه منتقل شده‌اند که پنج تن آنان جان باخته‌اند.

سرطبیب شفاخانه حوزه‌ای هرات اضافه می‌کند که از میان این ۹۰۰ تن، ۱۷۴ تن بانو بودند و بیش‌تر این افراد در روی‌دادهای ترافیکیِ درون‌شهری زخمی شده بودند.

گفته می‌شود که روزانه به‌گونه معمول تا ۲۰ مجروح ترافیکی به شفاخانه‌ی حوزه‌ای ولایت هرات منتقل می‌شود.

این درحالی است که آمار روی‌دادهای ترافیکی در شش ماه اول سال جاری نسبت به شش ماه آخر سال گذشته در ولایت هرات  دو برابر شده‌است.

باشندگان ولایت هرات با ابراز نگرانی از افزایش حوادث ترافیکی و قربانیان ناشی از آن در این ولایت می‌گویند که بی‌احتیاطی راننده‌ها، سرعت غیرمُجاز و خرابی جاده‌ها سبب شده تا حوادث ترافیکی افزایش یابد.

آنان تاکید می‌کنند که مدیریت ترافیک باید درخصوص جلوگیری از سرعت‌های غیرمُجاز توجه جدی نماید.

نظر محمد باشنده‌ی شهر هرات می‌گوید: «متاسفانه مردم در حین رانندگی بی‌احتیاطی می­کنند. در داخل شهر موتورسیکلت‌های خود را به دست اطفال می‌دهند که این خود باعث رخ‌داد‌های ترافیکی می‌‌شود. مشکل دیگر این است که اکثر راننده‌ها لایسنس (جواز رانندگی) ندارند و نباید به آن‌ها اجازه‌ی رانندگی داده شود.»

با این همه مدیریت ترافیک ولایت هرات می‌گوید که در یک‌سال گذشته ۱۲۴روی‌داد ترافیکی که بیش‌تر آن در شاه‌راه های این ولایت رخ داده‌است، نزد این اداره به ثبت رسیده‌است.

ذبیح الله اکبری، مدیر ترافیک هرات می‌گوید: « در یک‌سال گذشته ۱۵۷ تن در این حوادث جان باخته‌اند و دوسیه‌های عاملین این رویدادها تکمیل و به نهادهای عدلی و قضایی فرستاده شده‌است.»

این درحالی است که در سال جدید نه‌تنها در هرات؛ بل‌که در تمام ولایت‌های کشور روی‌دادهای ترافیکی افزایش یافته و عواملی از جمله سیستم نامنظم ترافیکی در سطح شهر و نظارت نداشتن پولیس ترافیک در شاهراه‌ها، سبب بالارفتن آمار در این مورد شده‌است.