افغانستان

تظاهرات دختران در پکتیا در اعتراض به بسته شدن دوباره مکتب‌ها

تظاهرات دختران پکتیا در اعتراض به بسته شدن دوباره مکتب‌ها

منابع محلی در ولایت پکتیا می‌گویند که مکتب‌های دخترانه در گردیز، مرکز این ولایت بار دیگر به‌روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم بسته شده‌‌است.

صدها دانش‌آموز دختر در پیوند به این تصمیم صبح امروز (شنبه، ۱۹ سنبله) در گردیز اعتراض کردند.

این درحالی است که نزدیک دو هفته پیش مکاتب درِ گردیز به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی شده بود و امیدواری‌هایی درباره‌ی بازگشایی مدارس صنف‌های بالاتر دخترانه نیز ایجاد شده بود.

پس از رسانه‌ای شدن بازگشایی مکتب‌های دخترانه در پکتیا، اداره‌ی طالبان اعلام کرد که در جریان این تصمیم نیست.

طالبان پس از تسلط خود بر افغانستان به دختران بالاتر از صنف ششم اجازه‌ی رفتن به مکتب را نداده‌اند.

اعتراض دانش آموزان دختر در پکتیا به بسته شدن دوباره مکتب‌ها

بربنیاد وعده‌‌ی این گروه قرار بود که تمام مکتب‌ها در سوم حمل سال جاری هجری-خورشیدی بازگشایی شوند؛ اما در همین‌ روز وزارت معارف طالبان اعلام کرد که مکتب‌های متوسطه و لیسه‌های دخترانه تا امر ثانی بسته می‌مانند.؛ اما برخی از دختران دانش‌آموز در این روز با چشمان گریان به‌خانه برگشتند.

طالبان در حالی مانع حضور دختران دانش‌آموز بالاتر از صنف ششم در مکاتب شدند که ۱۴ سنبله گزارشی مبنی بر این‌که دختران بالاتر از صنف ششم در شماری از مکتب‌های گردیز، مرکز ولایت پکتیا از دوهفته به این‌سو مکتب می‌روند، منتشر شده بود.

در این شش ماه، باوجود فشارهای جهانی برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه در افغانستان، طالبان از تصمیم خود عقب‌نشینی نکرده‌اند.

بسته ماندن مکاتب دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم در افغانستان، یکی از انتقادهای جدی جامعه جهانی در برابر طالبان است؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان آن را در کنار دیگر محدودیت‌هایی که این گروه برای زنان افغانستان ایجاد کرده‌اند، مهم‌ترین عامل در به‌رسمیت نشناختن آنان می‌دانند.