افغانستان

مبارزه با رسم‌‌های ناپسند؛ ازدواج دسته‌جمعی ۴۰ زوج در سرپل

مراسم ازدواج ۴۰ زوج به‌گونه‌ی گروهی درحالی که هیچ هزینه‌ا‌ی برای عروسی‌شان نکرده‌اند، به‌منظور جلوگیری از مصارف کمرشکن و مبارزه با رواج‌های ناپسند در سرپل برگزار شد.

این مراسم به‌کمک مالی اتحادیه‌ی سرپلی‌های خارج از کشور جمعه‌ی گذشته ۱۸ سنبله در ولایت سرپل در شمال کشور برگزار شد.

برگزارکنندگان هدف از برگزاری عروسی‌های دسته‌جمعی را برای پیش‌گیری از پرداخت هزینه‌های هنگفت عروسی‌ها و مقابله با رسم‌های ناپسند حاکم در جامعه بیان می‌دانند.

مقام‌های محلی طالبان در ولایت سرپل  با ابراز خرسندی از راه‌اندازی عروسی‌های دسته‌جمعی این جوانان می‌گویند که این مراسم به ابتکار باشندگان این ولایت که در داخل و خارج از کشور به سر می‌برند، برگزار شده‌است و این دومین عروسی دسته‌جمعی است که برگزار می‌شود.

عمر سرپلی رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان برای ولایت سرپل می‌گوید که این مراسم برای نهادینه سازی این فرهنگ و کاهش مصارف در عروسی‌ها، با توجه به وضعیت بد اقتصادی مردم راه‌اندازی شده‌است.

برگزار کنندگان این مراسم برای زوج‌ها در کنار مصارف ازدواج، تمام لوازم خانه‌ و مواد خوراکی با مبلغ ۱۰ هزار افغانی پول نقد نیز اهدا کردند.

برخی از جوانان که به‌علت بیکاری و رسم و رواج‌های کمرشکن عروسی از چند سال به این طرف توان ازدواج را نداشته‌اند، از برگزاری عروسی‌های‌شان خرسند هستند.

این زوج‌ها می‌گویند که برای برگزاری مراسم عروسی شان هیچ پولی را هزینه نکرده‌اند و تمام این مصرف‌ها از سوی “اتحادیه‌ی سرپلی‌های مقیم در خارج از کشور” پرداخت شده‌است.

آنان نبود فرصت‌های شغلی، رسم‌‌ و رواج‌های ناپسند و گرفتن ‌تویانه‌‌های گزاف را از علت‌های اساسی بیان می‌کنند که سبب نرسیدن آن‌ها به یک دیگر می‌شود.

اسماعیل یکی از دامادان می‌گوید: «چهارسال در حسرت رسیدن به خانم خود بودم. توان نداشتم عروسی کنم. امروز زیاد خوش‌حال هستم که عروسی کردیم.»

در همین حال رضا یکی دیگر از جوانانی که عروسی کرده، از خانواده‌ها می‌خواهد که دست از مصارف گزاف بردارند و مانع عروسی‌ها نشوند.

این جوان می‌افزاید: «پیام من برای خانواده‌ها این است که بس است، دیگر بالای داماد ظلم نکنید. پول زیاد مصرف کردن در عروسی خانواده‌ها را خوش‌بخت نمی‌سازد.»

شماری از عالمان دین نیز با استقبال از ازدواج دسته‌جمعی این جوانان می‌گویند که مصارف بلند در عروسی‌ها خلاف ارزش‌های دینی و اسلامی است و خانواده‌ها باید دست از این کار بردارند.

عزت‌الله یکی از عالمان دین می‌گوید: «بهترین ازدواج، ازدواجی است که مصارف کم داشته باشد. بلند بودن تویانه و رسم‌های غیراسلامی، سبب ناکامل شدن ایمان می‌شود.»

ازدواج گروهی ۴۰ زوج در ولایت سرپل درحالی راه اندازه شده‌است که به دلیل حاکمیت رسم‌ و رواج‌های غیراسلامی و ناپسند، جوانان سال‌هاست توان ازدواج را ندارند.

پرداخت مصارف کمرشکن عروسی و بلند بودن تویانه، همواره یکی از علت‌هایی بوده که جوانان کشور مجبور می‌شوند راه‌های پرخطر مهاجرت را در کشور‌های بیرونی به‌گونه‌ی غیرقانونی در پیش‌گیرند؛ مهاجرت‌هایی که بیش‌تر اوقات سبب شده تا ده‌ها جوان جان‌های شان را از دست بدهند.

هم‌اکنون به‌دلیل وجود رواج‌های ناپسند در میان مردم، جوانان ناگزیراند در کنار تویانه‌ی بلند، در مراسم عروسی‌ها از ۳۰۰ هزار افغانی تا یک میلیون افغانی هزینه‌ کنند.

با این همه منابع از ولایت سرپل می‌گویند که پیش از این نیز، مراسم عروسی دسته‌جمعی ۴۳ زوج در سرپل از سوی یک بنیاد خیریه برگزار شده بود.

در سال‌های پسین افراد و نهادهای زیاد دست به‌برگزاری مراسم ازدواج‌های دسته‌جمعی زده‌اند. این فرهنگ در سال‌های پسین به یک فرهنگ مناسب میان مردم مبدل شده و ولایت‌های مختلف کشور گواه برگزاری عروسی‌های گروهی از جوانانی که توان مالی ندارند، بوده‌است.