افغانستان

انتقال یک درمان‌گاه در دای‌کندی به منطقه‌ی حامیان طالبان

نمایی از منطقه غدار از مربوطات مرکز دایکندی

طالبان در مرکز ولایت دای‌کندی یک درمان‌گاه را با زور به منطقه‌ی حامیان‌شان منتقل کرده‌اند.

منابع محلی در شهر “نیلی” مرکز دای‌کندی به خبرنگار تلویزیون آمو می‌گویند که مولوی شرافت، معاون استخبارات طالبان در دای‌کندی نزدیک ۲۰ روز پیش «با زور و در حضور افراد مسلح» این درمان‌گاه را به زادگاهش منتقل کرده‌است.

این مقام محلی طالبان از منطقه‌ی «زرغیو»‌ی ولسوالی “پاتو” دای‌کندی است.

چندین منبع محلی به آمو می‌گویند که درمان‌گاه «غدار» پس از تلاش‌های مردم این روستا از سوی یک موسسه ایجاد شده بود؛ اما این مقام طالبان آن را به زور به منطقه‌‌ی خود برده‌است.

مردم محل در این باره چه می‌گویند؟

گلبدین یک باشنده‌ی محل در این باره گفت که این مقام طالبان استدلال می‌کند که مراکز صحی مرکز دای‌کندی به مردم منطقه‌ی وی دور است و این درمان‌گاه باید در محل آن‌ها باشد.

به گفته‌ی گلبدین، از فعالیت این درمان‌گاه نزدیک یک ماه می‌گذشت و قرار بود سه ماه به گونه‌ی آزمایشی در منطقه‌ی «غدار» از مربوطات مرکز دای‌کندی فعال باشد تا میزان مراجعان آن مشخص شود. منطقه‌ی «غدار» در ۲۰ کیلومتری شهر نیلی مرکز دای‌کندی موقعیت دارد.

به گفته‌ی گلبدین، ایجاد این درمان‌گاه «نتیجه‌بخش» بود و مشکلات عمده‌ی ساکنان محل از طریق آن حل می‌شد.

او افزود که این درمان‌گاه از امکانات نسبتن خوبی برخوردار بود و داکتران، قابله‌ها، متخصصان و بخش لابراتوار(آزمایشگاه) در آن فعال بود.

بهلول یکی دیگر از باشندگان محل نیز گفت که مولوی شرافت، معاون استخبارات طالبان در دای‌کندی «با تهدید و افراد مسلح» درمان‌گاه را به زادگاهش منتقل کرد.

به گفته‌ی بهلول، باشندگان محل در ساحه‌ی درمان‌گاه تجمع کرده بودند؛ اما این مقام طالبان به خواست آنها توجهی نکرده‌است و گفته که «چه به زور و چه به رضای شما کلینیک را منتقل می‌کنم.»

این باشنده‌ی محل افزود که مردم محل به ریاست صحت عامه و والی طالبان شکایت کرده‌اند؛ اما هنوز توجهی به درخواست آن‌ها نشده‌است.

با این حال؛ او گفت که رئیس صحت عامه‌ی طالبان در صحبت شفاهی با مردم محل وعده داده‌است که یک درمان‌گاه ابتدایی را به عوض آن در ساحه فعال می‌کند.

افراد مسلح حامی طالبان با زور آب را به زمین‌های‌شان رها کرده‌اند

نزدیک یک ماه می‌شود که میان باشندگان منطقه‌ی «غدار» و «زرغیو» که اولی مربوط مرکز و دومی جز ولسوالی گیزاب فعلی و پاتوی سابق ولایت دای‌کندی است، بر سر آب دعوا جریان دارد.

گلبدین و بهلول در این باره می‌گویند که در سه روز اخیر باشندگان «زرغیو» که مسلح هستند، تمام آب «غدار» را به طرف زمین‌های‌شان رها کرده‌اند.

بربنیاد معلومات این دو باشنده‌ی محل، پس از زیاد شدن آب در اثر باران‌ها، باشندگان زرغیو تقاضای دو روز آب را کردند؛ اما پس از آن خواست آن‌ها به دو روز در هفته افزایش یافت.

به گفته‌ی آنان، میزان خشک‌سالی امسال شدت یافته‌است و مردم محل بنا به نیازمندی خود شان نمی‌توانند روی چنین چیزی توافق کنند.

با این حال، باشندگان «زرغیو»، در سه روز پسین با گذاشتن افراد مسلح در مسیر آب، تمام آب را به سمت خود شان رها کرده‌اند. این باشندگان محل، توافق‌نامه‌ی جعلی را بدون اطلاع متنفذان منطقه‌ی «غدار»، به والی طالبان در دای‌کندی تحویل داده‌اند.

یادآوری: در این گزارش برای حفظ امنیت منابع محلی، از نام‌های مستعار استفاده شده‌است.