افغانستان

ناروی برای ۳هزار دانش‌آموز در جوزجان پنج باب مکتب می‌سازد

مسوولان محلی طالبان در ولایت جوزجان در شمال کشور می‌گویند که سنگ‌ تهداب پنج باب مکتب با هزینه‌ی نزدیک به ۱۴ میلیون افغانی در این ولایت گذاشته شده‌است.

مسوولان ریاست معارف طالبان در جوزجان می‌گویند که کار ساخت این مکتب‌ها روز گذشته دوشنبه ۱۴ سنبله با حضور مقام‌های محلی این ولایت آغاز شده‌است.

محمد طاهر جواد رییس معارف طالبان در جوزجان می‌گوید که هزینه‌ی ساخت پنج باب مکتب ۱۳.۸ میلیون افغانی پیش‌بینی شده که از سوی دفتر اکتید و به کمک مالی ناروی پرداخت خواهد شد.

به گفته‌ی مسوولان ریاست معارف ولایت جوزجان، این مکتب‌ها قرار است در ولسوالی‌های آقچه، خواجه دوکوه و خانقاه این ولایت ساخته شود و با تکمیل آن‌ها، زمینه‌ی آموزش در صنف‌های معیاری برای ۳ هزار دانش‌آموز فراهم خواهد شد.

زمین‌ برخی از این مکتب‌ها از سوی شهروندان اهدا شده‌است.

در همین حال، امان امین رییس ولایتی دفتر اکتید در جوزجان می‌گوید: «هر کدام از این مکاتب دارای ۴ تا ۵ اتاق درسی، ۲ اتاق  اداری و سایر ملحقات ضروری می‌باشد و به‌گونه‌ی پخته و اساسی در  یک طبقه ساخته می‌شود.»

وی ادامه داد: «ما تلاش می‌کنیم این مکتب‌ها را که به کمک مالی کشور ناروی ساخته می‌شود، تا چهار ماه کاری بسازیم.»

این اقدام با استقبال باشندگان این ولسوالی‌های جوزجان روبه‌رو شده‌است.

برخی از ساکنان این ولسوالی‌ها با ابراز خرسندی از ساخت مکتب‌های معیاری برای کودکان‌شان، این اقدام را تلاشی برای رشد سواد در کشور می‌دانند.

اسلم‌بای یکی از باشندگان ولسوالی‌ آقچه‌ی جوزجان می‌گوید: «در زمستان و تابستان فرزند‌های ما سرگردان بودند و به سختی درس می‌خواندند. حالا خوب شد که صنف دارند و دیگر مریض نمی‌شوند.»

۴۳درصد مکتب‌ها در جوزجان ساختمان ندارد

این مکتب‌ها در حالی برای فراهم سازی آموزش معیاری برای دانش‌آموزان ساخته می‌‌شود که به گفته‌ی رئیس معارف جوزجان، ۵۷ درصد مکاتب این ولایت ساختمان دارد و ۴۳ درصد آن‌ها فاقد ساختمان است.

در همین حال مسوولان محلی در این ولایت از آغاز کار جغل‌اندازی ۲.۳ کیلومتر جاده با هزینه‌ی ۲ میلیون افغانی در ولسوالی آقچه‌ی‌ این ولایت نیز خبر می‌دهند.

به گفته‌ی منابع: «این طرح در چوکات برنامه‌‌ی انکشاف پایدار روستا‌ها از سوی دفتر اکتید، به همکاری مالی کشور ناروی و سهم ۱۰ درصدی مردم آغاز شده‌است.»

امان الله امین، رییس دفتر ولایتی اکتید در جوزجان می‌گوید که کار جغل اندازی ۳/۲ کیلومتر جاده به عرض ۵ متر و ضخامت ۱۵سانتی متر در روستای آقچه‌نمای ولسوالی آقچه‌ی جوزجان آغاز شده‌است.

با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح عمرانی، مشکلات ۱۲ روستا به گونه‌ی مستقیم و ۸ روستا به صورت غیرمسقیم حل خواهد شد.

انورخان یکی از بزرگان این روستا با ابراز خرسندی از این اقدام می‌گوید: «زنان و کودکان در زمستان به سختی رفت و آمد می‌کردند، حالا خوش‌حال هستیم که به خیر سرک ما جور می‌شود و ما به راحتی می‌توانیم به کارهای خود برسیم.»

تهداب گذاری پنج مکتب و آغاز کار جغل‌اندازی در ولسوالی‌های جوزجان در حالی انجام می‌شود که پیش از این ساکنان این ولایت از تطبیق نشدن طرح‌های بنیادی جهت رشد این ولایت شکایت کرده‌اند.