افغانستان

ایجاد بنیاد حمایت از خبرنگاران توسط خانواده‌ی فهیم دشتی

یک سال پس از جان‌باختن فهیم دشتی خبرنگار و سخن‌گوی پیشین جبهه‌ی مقاومت، همسر آقای دشتی بنیادی را به نام وی ایجاد کرده‌است که هدف آن حمایت از خبرنگاران است.

بانو سیاره دشتی می گوید که دشتی یکی از آرزوهایش این بود که خبرنگاران را کمک کند و او با این کار خواست یکی از آرزوهای وی را به حقیقت مبدل کند. 

محمد فهیم دشتی، رییس پیشین اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران و سخن‌گوی جبهه‌­ی مقاومت به رهبری احمد مسعود، یک سال پیش در پنجشیر کشته شد.

اعضای خانواده‌ی دشتی او را مردی آرام و بی تکلف دانسته و تاکید می‌کنند که او به کار کسی در میان اعضای خانواده کار نداشت.

سیاره دشتی، همسر فهیم­ دشتی در گفت­وگو با  تلویزیون آمو گفت که وی در رفتار با خانواده آدمی مهربان، نرم‌خو و آرام بوده‌است.

او تاکید می­کند که در موارد زیادی اعضای خانواده و خود وی با آقای دشتی موافق نبوده اند؛ اما دشتی با نرم­‌خویی تمام به راه و مبارزه‌ی خود ادامه داده‌است.

خانم دشتی گفت که پس از تصاحب قدرت توسط طالبان و آغاز جریانی زیر نام مقاومت دوم، او همراه با آقای دشتی و برادرش عبدالودود ذره به پنجشیر رفتند و این آخرین دیدارش با شوهر و برادرش بوده‌است.

سیاره دشتی گفت: «هر پدری آرزوهای خوبی برای فرزندانش می‌داشته باشد؛ اما دشتی همه‌ آرزوهای خود را وقف راه آمرصاحب (احمدشاه مسعود) کرده بود.»

رییس نه، رفیق بود

با این‌حال، دوستان و هم‌کارانش او را شخصیتی دوست‌داشتنی و رفیق توصیف می‌کنند.

احمد شعیب فنا، رییس اجرایی اتحادیه‌ی ملی خبرنگاران افغانستان و از هم‌کاران ده ساله‌ی وی می‌گوید که دشتی برای هم‌کارانش بیش از رییس، رفیق بوده‌است.

او در ادامه تاکید می‌کند که آقای دشتی در دو دهه‌ی پسین عمرش، تمامی تلاش خود را برای آزادی بیان و حقوق انسانی در کشور انجام داد و در همین راستا نیز جان داد.

آقای فنا گفت: «احساس نمی‌شد که آقای دشتی مسوول کارکنانش است؛ بل­که احساس می‌شد که رفیق همه است و به همین دلیل وقتی آقای دشتی شهید شد، تمای هم‌کاران به سوگ نشستند و امروز یک سال پس می‌بینم که یک قشر کلان از شهروندان افغانستان در سوگ وی نشسته اند.»

مخالف جدی فساد

با این‌حال، شماری دیگر از هم‌کاران وی، او را چهره‌ی معروف در ساختار خبرنگاری و مدافع رسانه‌های آزاد افغانستان می‌دانند و تاکید دارند که برای نخستین بار نقد رسانه‌ای را در رسانه‌های چاپی کشور دشتی بنا نهاده است.

صدیق‌الله توحیدی رئیس کمیته‌ی مصوونیت خبرنگاران و از دوستان نزدیک آقای دشتی ضمن گفته‌های بالا تاکید می‌ورزد که فهیم‌ دشتی مردی فسادناپذیر و صریح بوده‌است.

آقای توحیدی می­گوید که دشتی کارهای زیادی را در راستای قوانین رسانه‌ای افغانستان انجام داده‌است و می‌افزاید:« از جمله، قانون رسانه‌های همگانی که چهار بار تعدیل شد، مقرره طرز و  تاسیس رسانه‌های همگانی و متنی زیر عنوان موازین اخلاقی خبرنگاری در افغانستان را آماده کرد که بعد مورد تایید فدراسیون ژورنالستان و نهادهای رسانه‌ای افغانستان قرار گرفت و رسانه‌ها اخلاقن خودشان را مکلف به رعایت آن دیدند.»

پس از کشته شدن آقای دشتی، احمد مسعود رهبر جبهه­ی مقاومت در انستاگرامش نوشته بود که آقای دشتی در مبارزه برای آزادی و جنگ در مقابل گروه طالبان کشته شده و تاکید کرده بود:« جوان‌مردی که در حمله‌ به احمد شاه مسعود چشمش آسیب دید و در حمله‌ی دیگر به پنجشیر جانش را از دست داد.»

دشتی کی بود؟

فهیم دشتی در زمستان  ۱۳۵۱ هجری-خورشیدی در ولسوالی عنابه‌ی ولایت پنجشیر دیده به جهان گشود. او دوره‌ی لیسه را در مکتب استقلال فراگرفت و در سال ۱۳۷۰ وارد دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل شد.

وی در سال ۱۳۷۱ با آغاز کار در نشریه‌ای به نام«هفته نامه کابل» که توسط احمدشاه مسعود بنیادگذاری شده بود، وارد دنیای رسانه‌ شد.

دشتی از سال ۱۳۸۰ به بعد، بیش از یک دهه پس از سقوط دور اول طالبان،  هفته‌‌نامه‌ی کابل را مدیریت کرد و به گفته‌ی شماری از فعالان رسانه‌ای، هفته‌نامه‌ی کابل زیر اداره‌ی وی  شگوفاترین روزهای فعالیت‌ش را پشت سر می‌گذاشت.

دشتی در حمله‌ی ۱۸ سنبله ۱۳۸۰خورشیدی که برابر است با ۹ سپتامبر ۲۰۰۱، در حمله‌ای که احمد شاه مسعود جان باخت، به شدت.

با این‌حال، از فعالیت‌های وی می‌توان به روزنامه‌نگاری، دفاع از آزادی بیان، ریاست اتحادیه‌ی خبرنگاران افغانستان، آگاه سیاسی شناخته شده و سخن­گوی جبهه­ی مقاومت یاد کرد.

فهیم دشتی با سیاره دشتی ازدواج کرده بود و ثمره‌ی این ازدواج سه فرزند دختر و پسر به نام‌های مروه، یوسف و ادریس است.

اوپس از سقوط نظام جمهوری و به قدرت رسیدن طالبان، به حیث سخن‌گو با جبهه‌ی مقاومت افغانستان پیوسته بود و سرانجام در ۵ سپتامبر ۲۰۲۱، پس از سقوط پنجشیر توسط طالبان در این ولایت کشته شد.