افغانستان

۱۰۰هزار کودک در بغلان واکسین سرخکان دریافت می‌کنند

کارزار تطبیق واکسین سرخکان به‌شمول شهر پلخمری مرکز ولایت بغلان، در ولسوالی‌های خوست و نهرین نیز آغاز شده‌است.

داکتر عبدالاول شریفی مسوول معافیت کتلوی ریاست صحت عامه‌ی بغلان در این باره می‌گوید که قرار است ۱۰۰ هزار کودک شش ماه تا پنج سال در ولسوالی‌های خوست، نهرین و شهر پلخمری واکسین سرخکان را دریافت کنند.

آقای شریفی در ادامه گفت: «هرچند واکسین سرخکان هر سه سال یک‌بار تطبیق می‌شود؛ اما به دلیل افزایش آمار این بیماری وزارت صحت عامه تصمیم گرفته‌است که واکسین بیماری سرخکان را در ولسوالی‌هایی که موردهای بیشتر این بیماری شناسایی شده، تطبیق کند.»

سرخکان بیماری ساری است که از یک شخص به شخص دیگر منتقل می‌شود و نخستین علایم ابتلا به آن، ظاهر شدن دانه‌های سرخ‌رنگی در بدن است که خارش هم دارد. این نشانه‌ها ابتدا در عقب گوش‌ها، گردن یا هم سر دیده می‌شوند. این علایم سه روز پس از وارد شدن این ویروس به بدن (که باعث بروز بیماری می‌شود) نمایان می‌شود. در روزهای نخست هرچند فرد مبتلا به این ویروس از آن آگاهی ندارد؛ اما این ویروس می‌تواند از او به افراد دیگر نیز سرایت کند.

مسوولان ریاست صحت ولایت بغلان می‌گویند که در سال روان نزدیک به ۷۰ کودک در این ولایت به بیماری سرخکان مبتلا شده‌اند که بیشترشان در مرکز و ولسوالی‌های خوست و نهرین زندگی می‌کنند.

این درحالی است که خانواده‌های زیادی از واکسین کردن کودکان‌شان خودداری می‌کنند؛ زیرا از پدید آمدن عوارض جانبی آن هراس دارند.

اما کارشناسان بهداشتی، تطبیق واکسین سرخکان را ضروری می‌دانند.

واکسین سرخکان متشکل از دو ویروس ضعیف شده‌است. این واکسین باید بعد از یک سالگی کودک تزریق شود. تنها در این صورت است که والدین از مصون بودن کودک در برابر این بیماری مطمین می‌شوند. این واکسین عوارضی برای کودکان ندارد.

شماری دیگر از باشندگان ولایت بغلان با ابراز خرسندی از آغاز تطبیق واکسین سرخکان می‌گویند که در یک سال گذشته، تعداد زیادی از کودکان به این بیماری مصاب شده بودند.

این در حالی است که در یک سال گذشته بیماری سرخکان در ولایت های بغلان، کندز، تخار و بدخشان افزایش یافته‌است و به گفته‌ی مسوولان برای محو این بیماری کارزار تطبیق واکسین در این ولایت‌ها آغاز شده‌است.