افغانستان

احیای حقوق بانوان افغانستان مهم‌ترین ماموریت رئیس جدید یوناما

رزا اوتونبایوا- نماینده جدید سازمان ملل در افغانستان

رییس جمهوری پیشین قرغیزستان، به‌حیث نماینده‌ ویژه‌ی سازمان ملل متحد و رئیس یوناما در افغانستان گماشته شد. آگاهان می‌گویند که احیای حقوق بانوان افغانستان مهمترین ماموریت رئیس جدید یوناما در افغانستان است.

“آنتونیو گوتِرِش” دبیر کُل سازمان ملل متحد خانم “روزا اوتانبایوا” رییس جمهوری پیشین قرغیزستان را به‌حیث نماینده ویژه‌ی سازمان ملل متحد و رئیس یوناما در افغانستان تعیین کرد.

وی به جای “دبرا لاینز” به این سَمَت گماشته شده‌است و در بیست سال گذشته دومین زنی است که این سمت را به‌پیش خواهد بُرد.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد با استقبال از انتصاب خانم روزا اوتانبایوا به‌مثابه‌ی نماینده ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان او را از شمار رهبران موفق و یکی از شخصیت‌های با تجربه‌ی علمی و عملی در بخش دیپلماسی و روابط بین‌الملل دانست.

فایق در ادامه افزود: «امیدواریم تحت رهبری وی دفتر یوناما بتواند در وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بشری افغانستان نقش سازنده‌ای را ایفا کند.»

در همین حال یک آگاه مسایل سیاسی بر این باور است که سازمان ملل متحد با انتخاب خانم روزا اوتانبایوا، می‌خواهد حقوق بانوان را -به ویژه در زمینه‌ی آموزش و کار- در افغانستان تحقق بخشد.

طارق فرهادی آگاه مسایل سیاسی گفت: «اصلن فکر می کنم که تحقق حقوق زنان در افغانستان حالا برای ملل متحد مهم‌ترین مسئله است. این خانم اگر بتواند طالبان را متقاعد بسازد که مکاتب دختران را باز کنند و زنان دوباره به کار اجازه داده شوند، کار بزرگی را انجام داده‌است.»

نگاهی به کارنامه کاری رزا اوتانبایوا

خانم روزا اوتانبایوا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ رییس جمهوری قرغیزستان بود و پیش از این در سمت‌های عضو مجلس نمایندگان، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر نیز کار کرده‌است.

او هم‌چنان در گذشته مسوولیت نمایندگی ویژه‌ی دبیر کُل سازمان ملل متحد در گرجستان را نیز در کارنامه دارد.

خانم اوتانبایوا، ۷۳ سال سن دارد و دارای مدرک دکتورا در فلسفه است و در دانش‌گاه دولتی مسکو تحصیل کرده‌ و به‌زبان های قرغیزی، روسی و انگلیسی تسلط کامل دارد.

مأموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) یک مأموریت ویژه‌ی سیاسی سازمان ملل متحد است که وظیفه دارد به‌مردم افغانستان کمک کند.

افغانستان در سال ۱۹۴۶ میلادی به‌مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیوست و برخی از بخش‌های این سازمان مانند: یونیسف در سال ۱۹۴۹ در افغانستان به‌فعالیت آغاز کرد.

یوناما نزدیک به ۱۱۶۴ کارمند در افغانستان دارد که ۷۷۰ کارمند آن از شهروندان کشور و ۲۹۸ کارمند دیگر آن خارجی است.

در ۲۰ سال گذشته، چهره‌های زیادی از کشورهای گوناگون، ماموریت نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان را به‌پیش برده‌اند.

در سال ۲۰۰۲ اخضر ابراهیمی، وزیر خارجه‌ی پیشین الجزایر نماینده ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان بود و برای چهارسال این ماموریت را به پیش بُرد.

پس از آن جان آرنو، دیپلمات فرانسوی این سمت را به‌دوش گرفت و تا سال ۲۰۰۶ میلادی در همین سمت باقی ماند.

تام کونیگز برای یک‌سال در نمایندگی ویژه‌ی سازمان ملل متحد در افغانستان کار کرد و پس از سال ۲۰۰۸ میلادی تا سال ۲۰۱۰ میلادی، نوبت به کای ایدی در این سمت رسید.

پس از آن به ترتیب استفان دی میستورا از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۱، یان کوبیش از سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۴، نیکلاس هایسم از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۶، یاماماتو تدامیچی از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ و دبرا لاینز از سال ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۲ ماموریت یوناما در افغانستان را برعهده داشتند.