افغانستان

نگرانی سازمان ملل از وضعیت غذایی در افغانستان

شماری از زنان در حال گرفتن نان در یک نانوایی در کابل. حوت ۱۴۰۰.

برنامه‌ی غذایی سازمان ملل متحد در آگهی‌نامه‌ای گفته‌است که با تشدید سیلاب‌ها در پاکستان و بند شدن شماری از جاده‌های آن کشور، افغانستان با کم‌بود مواد غذایی روبه‌رو شده‌است.

در این آگهی‌نامه که جمعه ۱۱ سنبله به‌نشر رسیده، آمده‌است که بسیاری از مواد غذایی افغانستان از طریق جاده‌های پاکستان ترانزیت می‌‌شود؛ اما سرازیر شدن سیلاب‌‌ها در بخش‌های گوناگون پاکستان، تلاش‌ها برای تامین موادغذایی به‌افغانستان را به‌چالش کشیده‌است.

“کریس‌کای” مسوول بخش غذایی سازمان ملل برای پاکستان، از طریق برنامه‌ی ویدیویی از دُبی به خبرنگاران در ژنو گفته‌است که در حال حاضر تمامی تمرکز گروه‌ شان بر سیل‌زدگان در پاکستان است.

او تاکید کرده‌است که پیامد آن‌چه در پاکستان از اثر سیلاب‌ها اتفاق افتاده، تنها به‌ آن کشور خلاصه نمی‌شود و تاثیر گسترده‌تری بر وضعیت در افغانستان نیز دارد.

این مقام سازمان ملل تاکید کرده‌است که محصولات گندم پاکستان در مناطقی نگهداری می‌شد که حالا سیلاب‌ها آن را از بین برده و احیای فرآورده‌های کشاورزی پاکستان برای تغذیه‌ی شهروندان آن کشور و تامین موادغذایی برای افغانستان، دو چالشی است که این سیلاب‌ها به‌بار آورده‌اند.

کریس‌کای گفته است:« وضعیت امنیت غذایی در پاکستان حتا پیش از وقوع سیل نیز “وخیم” بوده، به‌طوری که ۴۳ درصد از شهروندان این کشور امنیت غذایی نداشته و این کشور در رده‌ی ۹۲ از ۱۱۶ در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد».

باران‌های موسمی در پاکستان، یک سوم این کشور را زیر تاثیر قرار داده و جاری شدن سیلاب از ماه جوزای سال روان تااکنون، بیش از ۱۰۰۰ کشته بر جای گذاشته‌است.

با این‌حال گزارش‌ها نشان می‌دهند که افغانستان در جای‌گاه ۲ از میان ۱۱۶ کشور حاضر در شاخص جهانی گرسنگی قرار دارد و در ماه‌های پسین گواه سیلاب‌های ویران‌گری بوده‌است.

از میانه‌های ماه جون ۸۲۰ تن از اثر وقوع سیلاب‌ها در افغانستان جان باخته، نزدیک به ۳۲۰ هزار خانه تخریب یا آسیب دیده و ۱۲۹ پُل از بین رفته‌است.