افغانستان

تجدیدنظر امریکا در برنامه‌ی اسکان مجدد خود برای شهروندان افغانستان

یک عضو ارشد اداره‌ی جو بایدن گفته‌است که دولت امریکا تصمیم گرفته تا به‌استثنای چند مورد، برنامه‌ی اسکان مجدد برای شهروندان افغانستان را متوقف کند.

به گفته‌ی وی دولت بایدن از این به‌بعد “یکجاسازی خانواده‌ها و تسهیل دریافت اقامت دایمی امریکا را در اولویت خود” قرار خواهد داد.

این تغییر پالیسی پس از آن اتفاق افتاده‌است که چندی پیش شماری از اعضای کنگره‌ی آن کشور و نهادهای حامی پناه‌جویان، دولت آقای بایدن را به دلیل مدیریت نادرست طرح تخلیه‌ی شهروندان افغانستان در هنگام خروج سربازان امریکایی که زیر تهدید طالبان دارند، مورد انتقاد قرار دادند؛ اما دولت بایدن تخلیه‌ی سال پیش شهروندان افغانستان را که به‌اسکان مجدد نزدیک به ۹۰ هزار تن از آن‌ها در امریکا انجامید، یک “موفقیت بزرگ” در نوع خودش می‌داند.

پالیسی جدید دولت امریکا «استقبال پایدار» نامیده شده‌است.

بربنیاد این پالیسی جدید، دولت امریکا به جز موارد استثنایی، صدور ویزای بشردوستانه برای شهروندان افغانستان را متوقف خواهد کرد.

“کارین ژان‌پیر” سخن‌گوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در این باره گفت: «ما یک مُدل جدید را اتخاذ می‌کنیم که براساس آن افغان‌ها (شهروندان افغانستان) بدون توقف، به‌کمک نهادهای مهاجرتی مستقیمن‌ به‌جوامع و مناطقی که درآن‌جا اسکان پیدا می‌کنند، انتقال داده خواهند شد.»

به گفته‌ی این مقام: سیاست بازنگری شده برجابه‌جایی اعضای مستقیم خانواده‌ی شهروندان امریکایی، دارندگان گرین کارت و شهروندان افغانستان که ویزای مهاجرتی ویژه (SIV) به‌ایالات متحده را دارند،  متمرکز خواهد بود.

این سیاست اصلاح شده پس از ماه‌ها گفت‌وگو میان دولت و ائتلاف افغان ‌اواک AfganEvac از گروه‌هایی اصلی که به تخلیه‌ و اسکان پناه‌جویان افغانستان در ایالات متحده کمک می‌کنند، انجام می‌شود.

 “شاون ون دایور” رئیس این ائتلاف گفت: «این یک تصمیم بزرگ برای ماست.»

وی افزود که دولت هنوز نیاز به بهبود رسید‌گی به برنامه‌های SIV و افزایش پروازهای اسکان مجدد دارد.

این درحالی است که پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان، هزاران تن از شهروندان کشور که به نوعی با دولت امریکا در ارتباط کاری بوده‌اند، به امید دریافت ویزای امریکا  به‌کشورهای همسایه افغانستان رفته‌اند.