افغانستان

طالبان: توانایی کمک به‌آسیب‌دیدگان سیلاب‌های اخیر را نداریم

وزارت خارجه‌ی طالبان امروز نشست گِردآوری کمک‌های بین‌المللی برای آسیب دیدگان زمین‌لرزه و سیلاب‌های پسین در کشور را برگزار کرد.

امیر خان متقی سرپرست  این نهاد در این نشست که با حضور نمایندگانی از کشورها و نهادهای بین‌المللی برگزار شد، از کشورهای کمک کننده‌ی افغانستان خواست به دور از بازی‌های سیاسی، به‌کمک‌های بشر دوستانه‌ی شان به‌افغانستان ادامه دهند.

به گفته‌ی او: افغانستان برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان سیلاب و زلزله به ۳۲۲ میلیون دالر امریکایی نیاز دارد.

منابع طالبان اعلام کرده‌اند که در روی‌داد‌های طبیعی اخیر ۱۵۷۰ تن از شهروندان افغانستان جان خود را از دست داده‌اند و ۲ میلیون نفر در داخل کشور بی‌جا شده‌اند.

طالبان اقرار کرده اند که توانایی کمک به‌آسیب دیدگان حوادث طبیعی اخیر را ندارند و از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که به افغانستان کمک کنند.

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرده‌است که در سیلاب‌های پسین بیش از ۱۲ هزار خانه ویران و ۹ هزار مواشی تلف شده‌است .

سیلاب‌های پسین نه‌تنها به‌مردم خسارت جانی وارد کرده‌است که بخش زیادی از فرآورده‌های کشاورزی آن‌ها را نیز نابود کرده‌ و پیش بینی می‌شود که در زمستان پیش رو مردم در نقاط گوناگون کشور با بحران کمبود غذا روبه‌رو شوند.

در همین حال سازمان جهانی غذا می‌گوید که تا اکنون برای ۶ میلیون تن در کشور کمک‌های غذایی فراهم کرده‌‌است.

گفته می‌شود که از اواسط ماه جون ۸۲۰ تن از اثر وقوع سیلاب در افغانستان جان باخته و نزدیک به ۳۲۰ هزار خانه تخریب شده یا خساره برداشته‌است؛ هم‌چنان به ۱۲۹ پُل آسیب وارد شده‌است.