افغانستان

آغاز به کار دوباره شفاخانه کووید ۱۹ فاریاب پس از ۹ ماه توقف

بخش کووید 19 شفاخانه فاریاب

مسوولان بهداشتی ولایت فاریاب در شمال کشور می‌گویند که فعالیت شفاخانه‌ی کووید ۱۹ این ولایت پس از ۹ ماه توقف دوباره آغاز شده‌است.

این شفاخانه ده بستر با ۲۷ کارمند، با حمایت مالی دفتر هماهنگ کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل(اوچا) دوباره روند ارایه خدمات بهداشتی به‌بیماران کووید را آغاز کرده‌است.

محمد زمان اعظمی رییس شفاخانه‌ی کووید ۱۹ فاریاب از آغاز فعالیت دوباره‌ی این مرکز صحی خبر داده و بر ادامه‌ی پشتیبانی از این مرکز تاکید می‌کند‌.

آقای اعظمی می‌افزاید: «فعالیت ما برای درمان بیماران مبتلا به کرونا دوباره شروع شده و ما از مسوولان صحی و نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم که شفاخانه‌ی کووید ۱۹ فاریاب را به‌گونه‌ی دوام‌دار حمایت کنند.»

شفاخانه‌ی کووید۱۹ ولایت فاریاب نُه ماه پیش به دلیل نپرداختن تن‌خواه کارمندان، نبود امکان‌های بهداشتی، پس از قطع کمک‌های جهانی در بخش صحت، بسته شده بود.

حالا مسوولان بهداشتی در فاریاب می‌گویند که پس از آغاز فعالیت دوباره‌ی این شفاخانه تا اکنون ۲۱۰ نمونه‌ی مشکوک کرونا را معاینه کرده‌اند که از این میان ۲۸ مورد مثبت گزارش شده‌است.

در همین حال برخی از منابع صحی از شفاخانه‌ی کووید ۱۹ فاریاب هر چند آمار دقیق از مبتلایان به‌کرونا را ارائه نمی‌دهند؛ اما می‌گویند در جریان توقف فعالیت این مرکز ده‌ها فرد مبتلا به ویروس کرونا در خانه‌های‌ شان جان‌ باخته‌اند.

جلال‌الدین صیاد متخصص موظف در شفاخانه کویید۱۹ در ولایت فاریاب می‌گوید: «ما در جریان هستیم زمانی که شفاخانه بسته بود، ده‌ها نفر در خانه‌های‌ شان زیر مراقبت بودند؛ اما بدبختانه جان دادند.»

با این حال برخی از باشنده‌‌گان فاریاب که اعضای خانواده‌‌های شان به این ویروس مبتلا استند، با ابراز خرسندی از بازگشایی این مرکز، ارائه خدمات این شفاخانه را نیاز مبرم مردم می‌دانند.

اکبر یکی از بیمار‌داران این شفاخانه می‌گوید: «مردم توان تداوی مریضان شان را در شفاخانه‌های خصوصی ندارند و با فعال شدن این مرکز، یک قسمت بزرگ مشکلات ما حل شده‌است.»

فعالیت این شفاخانه در حالی در فاریاب بسته شده که هنوز هم این ویروس کشنده با نوع چهارم آن(میکرون) دامن‌گیر مردم افغانستان است.

از سوی دیگر هم‌زمان با کاهش کمک‌های جامعه‌ی جهانی به وزارت صحت، به ویژه در راستای مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا، روند درمان بیماران با چالش مواجه شده‌است.

بربنیاد گزارش‌های نشر شده بیش‌تر مراکز درمانی به‌دلیل نبود امکانات و نپرداختن تن‌خواه کارمندان و پزشکان بسته شده‌است.

ویروس همه‌گیر کرونا در جریان سه سال گذشته یکی از بزر‌گ‌ترین مشکلات و خطر‌های جدی در برابر مردم افغانستان بوده و این ویروس سبب شده‌است تا افراد بسیاری جان خود را از دست بدهند.

در این مدت، جامعه‌ی جهانی به‌‌ویژه سازمان جهانی صحت، در زمینه‌ی مبارزه با ویروس کرونا در افغانستان و ارائه خدمات بهداشتی به‌مردم، همکاری کرده‌اند.

بانک جهانی، تا پانزدهم اگست سال گذشته‌ی میلادی، بزرگ‌ترین حمایت‌کننده‌ی بخش صحت افغانستان در مبارزه با کرونا بود؛ اما پس از آن کمک‌هایش را در این بخش قطع کرد.

۸میلیون تن در افغانستان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند

اما مسوولان در وزارت صحت از فعال بودن تمامی مراکز درمانی برای بیماران آلوده به‌ویروس کرونا در کشور اطمینان می‌دهند و می‌گویند: تلاش‌های جدی برای مبارزه با این خطر همه‌گیر جریان دارد.

شرافت زمان سخن‌گوی طالبان برای وزارت صحت  می‌گوید: «مراکز مشخص شده برای کرونا در کشور هنوز هم فعال است و مشغول ارائه خدمات است.»

آقای زمان هر چند از نهاد یا سازمان مشخصی نام نمی‌برد؛ اما می‌گوید که ارایه خدمات صحی در بخش مبارزه با ویروس کرونا، به‌کمک جامعه‌ی جهانی هنوز ادامه دارد.

سخن‌گوی این نهاد هم‌چنان می‌افزاید: «در کنار آگاهی از خطرات این ویروس برای مردم، روند تطبیق واکسن نیز ادامه دارد وتااکنون بیش از هشت میلیون تن در افغانستان واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.»

پیش از این نیز مسوولان صحی در شفاخانه‌ی افغان-جاپان از آغاز پشتیبانی‌های سازمان جهانی صحت به رسانه‌ها خبر داده و گفته بودند که تن‌خواه کارمندان این شفاخانه پس از پنج ماه از سوی “یونسیف” پرداخت شده‌است.

هر چند این مسوولان از وجود حمایت‌های مالی در مبارزه با ویروس کرونا سخن می‌زنند؛ اما شماری از پزشکان در کشور کمبود کیت‌های تشخیص، دوا و اکسیژن را از اساسی‌ترین نیازمندی‌های مراکز درمانی کرونا بیان می‌کنند.

با آن‌که در جریان سه سال گذشته تمامی تلاش‌ها برای مهار کامل این ویروس ناکام بود و این ویروس جان افراد زیادی را در کشور گرفت؛ اما هنوز هم شهروندان کم‌تر به هش‌دارهای بهداشتی توجه می‌کنند‌.

شماری از پزشکان و شهروندان کشور با ابراز نگرانی از بی‌توجهی مردم به گوش‌زدهای بهداشتی به‌منظور جلوگیری از گسترش این ویروس، خواستار رعایت توجه به‌هش‌دار‌های بهداشتی استند.

احمد فرید یکی از باشنده‌‌گان بلخ بر نقش مردم در مبارزه با این خطر تاکید کرده و می‌گوید: «تنها کاری که مردم باید انجام دهند، این است که ماسک بزنند و هش‌دار‌های صحی را رعایت کنند تا کم‌تر این ویروس پخش شود.»

با این همه هر چند افغانستان به کمک مالی جامعه‌ی جهانی هزینه‌ی‌های هنگفتِ مالی را برای مبارزه با کرونا به مصرف رسانده؛ اما بربنیاد آمارهای رسمی نشر شده از سال ۲۰۱۹ میلادی به‌این‌سو، بیش از ۱۸۷ هزار تن در افغانستان به این ویروس کرونا مصاب شده‌اند که از این میان، بیش از هفت هزار و ۷۵۰ تن جان باخته‌اند.