افغانستان

سال‌روز خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان رخصتی عمومی اعلام شد

تصویری از آخرین سرباز امریکایی که افغانستان را ترک کرد

وزارت کار و امور اجتماعی اداره‌ی طالبان فردا چهارشنبه نهم سنبله را که برابر است با سال‌روز خروج آخرین سرباز امریکایی از افغانستان است، رخصتی عمومی اعلام کرد.

انعام‌الله سمنگانی سرپرست مرکز اطلاعات و رسانه‌های اداره‌ی طالبان این موضوع را امروز در حساب توییتر خود اعلام کرد.

اداره‌ی امور طالبان نیز پیش‌تر در نامه‌ای از وزارت کار و امور اجتماعی خواسته بود که فردا را بربنیاد هدایت شفاهی رییسِ‌ وزرا در سراسر کشور رخصتی عمومی اعلام کند.

در این نامه آمده‌است که “در ادارات رسمی تمام‌ ولایت‌ها از این روز رسماً تجلیل می‌شود.”

 طالبان پیش از این ۱۵ آگست روز سقوط کابل را نیز رخصتی عمومی اعلام کرده بودند و از آن به‌گونه‌ی رسمی تجلیل کردند.

آن‌ها هم‌چنان تعطیلی روزهای “نوروز و عاشورا” را از تقویم حذف کردند که با انتقادهای زیادی روبه‌رو شد.

شورای علمای شیعه و نمایندگان این گروه مذهبی افغانستان از طالبان خواستند که بر تصمیم‌شان تجدید نظر کرده و دهم محرم یا عاشورا را به‌حیث رخصتی عمومی اعلام کنند؛ اما طالبان به این خواست‌ها توجهی نکردند.

طالبان اوایل امسال به تمام اداره‌ها دستور دادند که پس از این همه‌ا‌ی مکاتبه‌های اداری با تاریخ هجری- قمری انجام شود.

تقویم افغانستان پیش از سقوط نظام گذشته بربنیاد سال‌شمار هجری -خورشیدی تنظیم شده بود.

آخرین نظامی امریکایی که با پایان جنگ ۲۰ ساله از افغانستان خارج شد کی بود؟

وزارت دفاع ایالات متحده روز دوشنبه ۳۰ آگست ۲۰۲۱ اعلام کرد پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان آخرین نظامی خود را از این کشور خارج کرده‌است.

هم‌زمان با این اعلام رسمی، عکسی از آخرین نظامی امریکایی که خاک افغانستان را ترک کرد، منتشر شد و در رسانه‌های اجتماعی دست به‌دست گردید.

این تصویر که با دوربین دید در شب گرفته شده‌است، یک نظامی امریکایی را نشان می‌دهد که تنها و تفنگ به‌دست یک دقیقه پیش از نیمه‌شب در حال سوار شدن بر هواپیمای امریکایی است.

مرکز فرماندهی ارتش امریکا گفته‌است: این فرد “کریستوفر تاد دوناهو” نام دارد و جنرال دو ستاره‌ی ارتش ایالات متحده است. او در حال حاضر به‌حیث فرمانده لشکر ۸۲ هوابُرد در پای‌گاه نظامی ‘فروت برگ” کارولینای شمالی خدمت می‌کند.

جنرال دوناهو ۵۲ ساله‌است و در سال‌های پسین سمت‌های معاون عملیات و مبارزه با هراس‌افگنی، فرماندهی اجزای عملیات ویژه‌ی ناتو، فرماندهی نیروی ویژه‌ی عملیات مشترک افغانستان و فرماندهی ماموریت پشتیبانی قاطع نیروهای امریکایی در افغانستان را بر عهده داشته‌است.