افغانستان

طالبان: پاکستان اجازه ندهد از خاکش در برابر افغانستان استفاده شود

نزدیک به یک ماه پس از حمله هواپیماهای بی سرنشین امریکا بر بخشی از کابل برای هدف قرار دادن رهبر القاعده، طالبان از پاکستان می‌خواهند به امریکا اجازه ندهد از حریم هوایی‌اش در برابر افغانستان کار بگیرد.

ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان امروز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که با وجود این که سیستم رادار افغانستان از سوی امریکایی‌ها تخریب شده بود، اما براساس اطلاعات هواپیماهای بی سرنشین امریکایی از خاک پاکستان وارد حریم هوایی افغانستان می‌شوند.

او افزود: «پاکستان باید به استقلال افغانستان احترام بگذارد و اجازه ندهد که امریکایی‌ها از خاک این کشور در برابر افغانستان کار بگیرد.»

آقای مجاهد همچنان حضور ایمن الظواهری رهبر القاعده را رد کرد و گفت هیچ نشانه‌ای از حضور وی در افغانستان پیدا نشده است.

او در ادامه گفت که طالبان به پیگیری این موضوع ادامه می‌دهند و با تکمیل اطلاعات، یافته‌های آنان با رسانه‌ها شریک ساخته خواهد شد.

یک سال پیش در ماه اسد سال گذشته شماری از نظامیان پیشین کشور، با کارگیری از چرخبال‌های ارتش افغانستان، به ازبیکستان و تاجیکستان رفتند و این چرخبال‌ها هنوزهم در کشورهای آسیای میانه است.

آقای مجاهد درباره سرنوشت این چرخبال‌ها گفت که آنان در این باره با مقام‌های تاجیکستان و ازبیکستان گفتگو کرده‌اند؛ اما «امریکایی‌ها به این کشورها اجازه انتقال مجدد آن به افغانستان را نمی‌دهند.»

سرپرست وزارت دفاع طالبان می‌گوید که ارتش طالبان حدود ۱۵۰ هزار تن است و قرار است این شمار به ۲۰۰ هزار تن افزایش یابد.

او اظهارداشت که نیروهای آنان توان دفاع از هر بخش کشور را دارند و به گفته او، نیروهای سرحدی هشت لوا دارد که هر لوا ۳ هزار نیرو دارد.

در این نشست خبری، قاری فصیح الدین فطرت رییس ستاد ارتش طالبان از جذب نظامیان پیشین در چوکات وزارت دفاع سخن گفت.

او افزود که اعضای ارتش پیشین افغانستان، که «صداقت و ایمانداری خود را برای افغانستان ثابت کردند» هم‌اکنون نیز در جاهای خود هستند و از کار برکنار نشده‌اند.

سرپرست وزارت دفاع طالبان درحالی اظهارات امروز را بیان کرده که پاکستان همواره کارگیری از حریم هوایی‌اش از سوی امریکا در برابر افغانستان را رد کرده است.