بازرگانی

معدن زغال سنگ بند یخک در فاریاب برای استخراج واگذار شد

مسوولان محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که کار استخراجِ معدن زغال‌سنگ بند یخک در ولسوالی المار این ولایت با تفاهم وزارت معادن و پترولیم و یک شرکت خصوصی داخلی آغاز شده‌است.

معدن زغال‌سنگ بند یخک در ۸۳ کیلومتری شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب موقعیت دارد.

بربنیاد سروی مسلکی وزارت معادن و پترولیم و ریاست تصدی زغال‌سنگ زون شمال کشور، در معدن زغال‌سنگ بند یخک به‌ژرفای ۴۰۰ متر و درازی ۳۰ کیلومتر مساحت، زغال سنگ وجود دارد.

پیش‌بینی شده‌است که با آغاز منظم استخراج از این معدن، زمینه‌ی کار برای نزدیک به ۵ ‌هزار تن فراهم خواهد شد.

امان‌الله شیدایی رییس معادن و پترولیم فاریاب می‌گوید که کار استخراج این معدن که در روستای «بند یخک» منطقه‌‌ی قرایی ولسوالی المار قرار دارد‌، با یک شرکت داخلی که قبلن در ایران فعالیت داشته، قرارداد شده‌است.

او ادامه داد که وزارت معادن و پترولیم افغانستان، اجازه‌ی استخراج ۵ هزار تُن زغال سنگ را که هزینه‌ی هر تُن آت ۳ هزار افغانی تعیین شده‌است، در ازای یک قرارداد به یک شرکت خصوصی داده‌است.

این شرکت خصوصی هم‌چنان قرار است، به‌جای هزینه‌ی ۵ هزار تُن زغال‌سنگ استخراج شده، جاده‌ی عمومی این معدن تا شهر المار را قیرریزی کند.

آمادگی برای سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون افغانی

محمد اکبر سلیمی رییس شرکت پیمان‌کار که استخراج این معدن را به‌دوش گرفته‌است می‌گوید که در صورت فراهم ‌بودن تسهیلات، ماهانه ۵۰۰ هزار تُن زغال از این معدن استخراج خواهد شد.

این شرکت خصوصی برنامه دارد تا ۲۵ میلیون افغانی برای استخراج زغال سنگ از این معدن سرمایه‌گذاری کند.

در همین حال برخی از کارگران این معدن با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت کار برای شان می‌گویند که امیدوار اند با افزایش اشتغال‌زایی، میزان بی‌کاری در جامعه کاهش یابد .

عبدالله یکی از کارگران این معدن می‌گوید: «خیلی خوش‌حال هستم که این فرصت کاری فراهم شده. پیش از این بی‌کار بودیم و مشکلات زیادی داشتیم.»

عصمت‌الله یکی دیگر از کارگران این معدن نیز گفت: «اگر فرصت‌های کاری این چنینی فراهم شود، چرا ما مجبور به ترک کشور شویم و بیرون از افغانستان کار کنیم.»

کار استخراج این معدن زغال سنگ در فاریاب در حالی آغاز می‌شود که در ماه‌های پسین زغال‌سنگ افغانستان بازار خوبی پیدا کرده‌است و پاکستان از جمله‌ی خریداران اصلی آن است.

افغانستان یکی از کشورهایی است که بیش‌ترین معادن زغال‌سنگ را در خود جای داده‌است.

ولایت‌های سمنگان، بامیان، سرپل، بغلان و فاریاب بیش‌ترین معادن زغال‌سنگ کشور را دارند و در کنار تامین نیاز کشور، زغال سنگ را به کشورهای دیگر نیز صادر می‌کنند.

در تازه‌ترین مورد؛ هیئتی از کشور چین به ولایت بامیان سفر کرد و قرار است که آن کشور به‌زودی یک «کارخانه‌ی بزرگ تولید برق حرارتی» را در نزدیکی معادن زغال سنگ بامیان در روستای «دشت سفید» ولسوالی “کهمرد” این ولایت به‌منظور استخراج معدن مس عینک لوگر ایجاد کند.

به گفته‌ی آگاهان: این طرح درازمدت که در جریان حکومت جمهوریت امضا شده، می‌تواند برای افغانستان و آسیا از ره‌گذر اقتصادی منبع خوب درآمد باشد.

معادن زغال سنگ «اشپشته» و «کلیچ» در شمال شرق بامیان، از شمار معادن بزرگ افغانستان است که می‌توان هزاران تُن زغال‌سنگ را از آن استخراج کرد.