افغانستان

چهارمین روز بسته بودن راه‌های مواصلاتی از اثر سیلاب در پنجشیر

سیلاب در پنجشیر

چهار روز است که سیلاب‌ در پنجشیر راه‌های مواصلاتی چندین ولسوالی را بسته‌است.

سرازیر شدن سیلاب‌های پسین در پنجشیر، جاده‌ی عمومی این ولایت را در مربوطات ولسوالی‌های آبشار و دره‌ی این ولایت تخریب کرده و چهار روز می‌شود که این جاده به‌روی رفت‌وآمد بسته‌است.

مولانا نصرالله ملک‌زاده رئیس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر به‌تلویزیون آمو می‌گوید که کار روی بازگشایی این‌جاده آغاز شده‌است.

او می‌افزاید: «سیلاب‌ها چندین کیلومتر سرک را در پنجشیر تخریب کرده‌است که امروز توانستیم سرک عمومی پنجشیر را در ساحه‌ی پیشغور بازگشایی کنیم و کار روی بازگشایی جاده‌ی ولسوالی‌های آبشار و دره نیز جریان دارد.»

در همین حال باشند‌گان پنجشیر می‌گویند که سیلاب‌ها به آنان زیان‌های هنگفت مالی وارد کرده و بسته بودن جاده‌ها به مشکلات آنان افزوده‌است.

صمیم باشنده‌ی ولایت پنجشیر به تلویزیون آمو می‌گوید که در کنار بسته بودن جاده‌ها، زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مردم از اثر سیلاب‌ها نیز تخریب شده و تا اکنون هیچ کمکی به آنان انجام نشده‌است.

او می‌افزاید: «با مردم پنجشیر برخورد دوگانه می‌شود.  تمام دار و ندار ما را سیلاب با خود برد؛ اما هیچ کمکی برای ما نشد.»

احمد ضیا یزدانی رییس مبارزه با حوادث طبیعی ولایت پنجشیر می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌ها در بخش‌های این ولایت نزدیکِ ۲۳ کیلومتر جاده، صدها جریب زمین کشاورزی، ده‌ها پل خُرد و بزرگ، ۱۵ دست‌گاه کوچک تولید برق، پنج آسیاب، دو سرد خانه‌ی محصولات کشاورزی و شش منزل مسکونی را تخریب کرده‌است.

در همین حال، منابع محلی به تلویزیون آمو می‌گویند که این سیلاب‌ها یک رنجر طالبان را با چهار سرنشین آن با خود برده و از سرنوشت سرنشینان آن تا هنوز خبری نیست؛ اما سخن‌گوی والی پنجشیر می‌گوید که در آن روی‌داد تنها یک جنگ‌جوی طالب زخم برداشته‌است.

بیش از یک هفته می‌شود که ولایت پنجشیر گواه بارش باران های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها است.

 سیلاب در ولایت‌های دیگر کشور نیز خساره‌های بسیاری برجای گذاشته‌است.