افغانستان

چهار کشته و سه زخمی در درگیری میان دو فرمانده طالبان

 منابعی از ولایت بغلان به تلویزیون آمو می‌گویند که در درگیری میان خودی طالبان پشتون‌تبار و تاجیک‌تبار در شهرستان تاله‌وبرفک بغلان که در بامداد روز جمعه اتفاق افتاد، چهار تن کُشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

یکی از نظامیان پیشین شهرستان تاله‌وبرفک در این باره به آمو می‌گوید که قاری سمیع‌الله آمر استخبارات طالبان و بهاءالدین فرمانده امنیه این شهرستان باهم درگیر شده‌اند که در نتیجه آن قاری سمیع با چهار محافظ‌اش از سوی بهاءالدین کُشته شده‌است.

 این منبع آگاه که به دلایل مسایل امنیتی نخواست نامش در این گزارش گفته شود ادامه داد که بهاءالدین از نخستین افرادی است که در این شهرستان طالبان را هسته‌گذاری کرده‌است.

در همین حال یک منبع نزدیک به طالبان نیز می‌گوید که بهاءالدین در صدد ایجاد جبهه‌ای در برابر طالبان است که این کار از همان فکر جدایی طلبی‌اش سر چشمه می‌گیرد.

 منابع محلی انگیزه این درگیری را رفتار زشت قاری سمیع‌الله باشنده بغلان مرکزی با باشند‌گان‌محل عنوان می‌کنند.

یکی‌از باشنده‌گان محل در این باره می‌گوید که انگیزه این درگیری اذیت‌وآزار باشندگان محل از سوی آمر استخبارات طالبان (قاری سمیع‌الله) بوده است.

وی در ادامه افزود که قاری سمیع‌الله مردم محل را به بهانه‌های گوناگون اذیت‌وآزار می‌کرد و این باعث شد تا فرمانده محلی طالبان (بهاءالدین) دست به قتل آمر استخبارات بزند.

 منبع دیگری می‌گوید که اکنون بهاءالدین با ۴۰ تن از افراد تحت امرش به نقاط بلند مرز میان تاله‌وبرفک و‌ بامیان برآمده‌اند.

درگیری میان گروهی طالبان موضوع جدیدی نیست، پیش از این نیز رسانه‌ها گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که فرمانده‌هان طالبان در ولایت‌های تخار، بدخشان، فاریاب، مرکز بغلان و شهرستان‎‌های اندراب میان خود درگیر شده‌اند.