افغانستان

در سیلاب‌های یک‌ماه گذشته ۳ هزار خانه ویران و ۱۸۲ تن کشته شدند

جاری شدن سیلاب در ولایت‌های گوناگون کشور در هفته‌های پسین، خساره‌های جانی و مالی بسیاری به‌مردم ولایت‌‌های قندهار، میدان-وردک، لوگر، نیم‌روز، پنجشیر، غزنی و چند ولایت دیگر وارد کرده‌است.

مقام‌های طالبان در گفت‌وگو با سی ان ان گفته‌اند که در ۱۰ روز گذشته، ده‌ها مورد مرگِ ناشی از وقوع سیل در ۱۰ ولایت افغانستان گزارش شده‌است.

گفته شده از اواسط ماه جون ۸۲۰ تن از اثر وقوع سیلاب در افغانستان کشته شده و نزدیک به ۳۲۰ هزار خانه تخریب شده یا خساره برداشته‌است؛ هم‌چنان به ۱۲۹ پُل اسیب وارد شده‌است.

میدان-وردک

در روزهای پسین، بارندگی شدید و به دنبال آن جاری شدن سیلاب به‌مردم این ولایت خساره‌های هنگفت مالی وارد کرده و صدها جریب زمین کشاورزی و باغ‌های میوه‌ی آن‌ها تخریب و زیر آب رفته است.

فیض الله جلالی رییس رسیدگی به حوادث طبیعی ولایت میدان-وردک در این باره می‌گوید که از اثر سیلاب‌های اخیر در این ولایت ۱۰ تن کشته و ۱۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وی می‌افزاید که این سیلاب‌ها ۶۰۰ خانه‌ی مسکونی را تخریب یا خساره‌مند ساخته‌است. صدها جریب زمین کشاورزی و باغ‌های میوه و صدها پل و پل‌چک نیز تخریب شده‌است.

باشندگان محل و آسیب دیدگان از سیل اخیر می‌گویند که تا حال از سوی دولت و موسسات، کمکی دریافت نکرده‌اند.

لوگر

در همین حال، آسیب دیدگان سیلاب‌های پسین در ولایت لوگر نیز می‌گویند که طالبان در کمک کردن به آن‌ها ناتوان استند.

به گفته‌ی مقام‌های محلی: از اثر سیلاب در ولسوالی خوشی لوگر ۲۰ تن مشمول ۲ زن، ۹ کودک جان باختند، ۴ تن ناپدید است، ۳۰ تن زخم برداشته، صدها راس مواشی تلف شده، ۳ هزار منزل مسکونی، صدها جریب باغ وکشت‌زار ها به‌گونه‌ی کُلی و قسمی تخریب و از بین رفته‌است.

نیمروز

در ولایت نیمروز هم از اثر سیلاب‌ها در ولسوالی چهاربرجک به مردم زیان‌های مالی بسیار رسیده و ۲۰۰ جریب زمین کشاورزی تخریب شده‌است.

پنجشیر

سرازیر شدن سیلاب‌ها، جاده‌ی عمومی ولایت پنجشیر را در مربوطات ولسوالی حصه‌ی اول این ولایت به‌گونه کُلی تخریب کرده‌است.

مولوی شیرعلی موزون ولسوال حصه اول پنجشیر به تلویزیون آمو می‌گوید که در پی بارش باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌ها در این ولسوالی، جاده‌ی عمومی پنجشیر در روستای پشغور به‌گونه‌ی کلی ویران شده و این جاده هم‌اکنون به‌روی رفت‌و‌آمد بسته‌است.

او می‌افزاید: «آب دریا از مسیر اصلی‌‎اش تغییر کرده و به طرف سرک عمومی و منازل مسکونی جاری می‌باشد.»

در همین حال، باشند‌گان ولسوالی حصه اول پنجشیر می‌گویند که سیلاب‌ها به آنان زیان‌های هنگفت مالی وارد کرده و اگر مسیر سیلاب به سوی دریا تغییر نکند، تمام خانه‌های مردم در مسیر سیلاب تخریب خواهد شد.

از چند روز به این‌سو، پنجشیر گواه بارش باران‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب ها می‌باشد که به باشند‌گان این ولایت زیان‌های هنگفت مالی وارد کرده‌است.

۳هزار خانه ویران شده است

سخن‌گوی طالبان می‌گوید که از اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در یک‌ماه گذشته در افغانستان، بیش از ۴۰۰ تن کشته و زخمی شده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، روز پنج‌شبه (۳سنبله) در یک نشست خبری در کابل درباره‌ی آمار تلفات و خساره‌های ناشی از سیلاب‌های یک‌ماه گذشته گفت که از اثر سیلاب‌ها در ۲۰ ولایت کشور ۱۸۲ تن کشته و ۲۵۰ تن زخمی شده‌اند.

او اضافه کرد که در سیلاب‌های اخیر اضافه‌تر از هزار رأس مواشی مردم تلف شده و ۳ هزار خانه نیز ویران گشته‌است.

احتمال جاری شدن سیلاب در ۲۴ ساعت آینده

در همین حال اداره‌ی هواشناسی کشور نسبت به‌احتمال بارش شدید باران همراه با سیلاب‌های آنی طی دو روز آینده در ۲۴ ولایت کشور هش‌دار داده‌است.

ریاست هواشناسی کشور در آگهی‌نامه‌ای گفته است که فردا (جمعه، ۴ سنبله) و پس‌فردا احتمال بارندگیِ نسبتن شدید همراه با سیلاب در ولایت‌های بدخشان، تخار، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کاپیسا، پنجشیر، بغلان، پروان، کابل، بامیان، میدان-‌وردک، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا، غزنی، ارزگان، قندهار، هلمند، دای‌کندی، غور و زابل وجود دارد.

سیل جان ۸ کودک را گرفت

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل(یونیسف) اعلام کرد که ۸ کودک در هنگام سرازیر شدن سیل‌های اخیر در افغانستان، جان خود را از دست داده‌اند.

“سمنتا مورت” سخن‌گوی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل در افغانستان گفته است که در سیلاب‌های این هفته در مرکز و شرق افغانستان، دستِ‌کم ۸ کودک جان باخته‌اند.

مورت گفت:  شمار زیادی از کودکان در این سیلاب‌ها ناپدید شده و تیم‌های امدادی این سازمان به شرق افغانستان فرستاده شده‌‌اند.

بربنیاد گزارش‌های منابع محلی: شمار کودکان جان‌باخته در سیل‌های اخیر بیش‌تر از آن‌چه است که یونیسف در گزارش خود به‌آن اشاره کرده‌است.

سازمان همکاری اسلامی خواستار کمک به سیل‌زدگان افغانستان شد

در همین حال، سازمان همکاری اسلامی در آگهی‌نامه‌ای گفته‌است بارندگی و سرازیر شدن سیلاب در شرق، جنوب و مرکز افغانستان، تلفات و زیان‌هایی را به‌مردم وارد کرده‌است.

این سازمان از تمامی اعضایش خواسته‌است تا کمک‌های فوری را برای سیلاب‌زده‌ها در افغانستان فراهم کنند.

سازمان ملل به کمک سیل زدگان در افغانستان می‌رود

درحالی که سیل‌زدگان در ولایت‌های گوناگون کشور از بی‌توجهی نهادهای کمک رسان گلایه دارند، “استفان دوجاریک” سخن‌گوی سازمان ملل گفته‌است که این سازمان به‌افغانستان و پاکستان کمک می‌کند تا با پیامد‌ سیلاب‌های شدیدی که اخیرن تلفات جانی و خسارات مالی زیادی به‌بار آورده است، مقابله کند.

سخن‌گوی سازمان ملل افزوده‌است که در افغانستان، باران‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی در هفته‌ی گذشته، چندین ولایت را زیر تاثیر قرار داده و به بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ خانواده آسیب رسانده‌است.

این مقام سازمان ملل در ادامه می‌گوید که تیم‌های امدادرسان به‌مردم کمک‌های اولیه از جمله غذا، آب، چادر، خدمات در زمینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی، حمایت روانی اجتماعی و سایر لوازم ضروری را فراهم می‌کند.