افغانستان

آتش‌سوزی مرموز در دولت‌آباد بلخ؛ ۱۶ خانه‌ آتش گرفت

ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ- عکس از آرشیف

پس از ولایت جوزجان اکنون خانه‌های رهایشی باشنده‌‌گان ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ یکی پی دیگری در روی‌داد مرموز آتش‌سوزی می‌سوزد.

منابع محلی طالبان در بلخ می‌گویند در پی وقوع آتش‌سوزی‌های مرموز در ولسوالی دولت‌آباد این ولایت تا اکنون دست‌کم ۱۶ خانه‌ی مسکونی آتش گرفته‌است.

این منابع می‌گویند که هر چند تا اکنون انگیزه‌ی این آتش‌سوزی‌ها روشن نیست؛ اما در دو هفته‌ی گذشته دست‌کم ۱۶ خانه‌ی رهایشی در روستاهای تلیگک و قرشیگک ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ به صورت کامل و قسمی آتش‌گرفته و خسارات مالی برای مردم رسانده‌است.

فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای ولایت بلخ امروز (چهارشنبه ۲ سنبله) گفته‌است که در چند روز پسین پس از ولایت جوزجان، ولسوالی‌ دولت‌آباد بلخ نیز گواه آتش‌سوزی‌های  مرموز بوده‌است.

محمد آصف وزیری سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان برای بلخ می‌گوید: «بدبختانه در ولسوالی دولت‌آباد بلخ هم چندین خانه آتش‌گرفته  و مردم محل خسارات زیادی دیده‌اند.»

در همین حال گواهان این آتش‌سوزی در روستاهای تلیگک و قرشیگک که ترس عجیبی در چهر‌ه‌‌های‌ شان نمایان است، علت این آتش‌سوزی را آفت‌های الاهی و بلای آسمانی می‌دانند.

ایرگش یکی از باشنده‌‌گان این محل است که نزدیک به‌شش خانه‌ از وی و برادرانش آتش‌گرفته، او روایت حیرت‌‌آور و غم‌‌انگیزی از جریان این روی‌داد دارد.

وی می‌گوید: «در ختم رفته بودیم، زنگ آمد و خبر دادند که خانه‌ها آتش می‌گیرد. وقتی رسیدم، نصف خانه سوخته بود وسایل را کشیدیم بیرون روی حویلی  و بعد از چاشت دوباره در روی حویلی آتش گرفت.»

ایرگش می‌افزاید: «هیچ دلیلش را نمی‌دانیم. قهر خداوند بالای مردم ما آمده. هیچ نمی‌دانیم که چگونه آتش می‌گیرد.»

نعمت‌الله یکی دیگر از باشنده‌های این محل که خانه‌ی‌ او نیز آتش‌ گرفته، درباره‌ی این آتش سوزی می‌گوید: «آتش‌سوزی در دولت‌آباد مثل جوزجان خطرناک نیست. یک ساعت یک قسمت خانه آتش می‌گیرد، یک ساعت دیگر قسمت دیگر خانه. خوب است که با آب خاموش می‌شود.»

نقیب‌الله یکی دیگر از  افرادی است که در این آتش‌سوزی خسارات زیادی دیده است.

این جوان ۲۸ ساله می‌گوید که یک‌سال از عروسی‌اش نمی‌گذشت، اما آتش‌سوزی‌های مرموز در این روستا تمام هست‌وبود وی را گرفته‌است.

این جوان با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید: «یک‌سال نشده که عروسی کردیم. خانه‌ام تباه شد، هیچ چیز برایم نمانده و تمام وسایل خانه‌هم آتش‌گرفت.»

روستاهای تلیگک و قرشیگک دو روستای بزرگ ولسوالی دولت‌آباد ولایت بلخ است که نزدیک به ۳هزار خانواده در آن زنده‌گی می‌کنند.

بزرگان این روستاها با تاکید بر مشکلات فراوان اقتصادی خواستار کمک رسانی فوری برای آسیب‌دیده‌‌گان این آتش‌سوزی استند.

عبدالرحمان قریه‌دار روستای “تلیگک” می‌گوید که باشنده‌های این محل بیش‌تر کشاورز و فقیر هستند، زند‌گی بخور و نمیر دارند و باید حکومت از بهر دست‌گیری از آ‌ن‌ها اقدام کند.

او می‌گوید: «مردم این دو قریه فقیرترین مردم ولسوالی دولت آباد استند و حکومت باید برای شان کمک کند؛ چون هیچ چیز برای ‌شان نمانده‌است.»

هم‌زمان با وقوع آتش‌سوزی در روستاهای “تلیگک و قرشیگک” ولسوالی دولت آباد، والی بلخ با برخی از مسوولان محلی دیگر برای دل‌جویی و بازدید به این محل رفته‌اند.

آوارگان بالامردیان جوزجان شرایط خوبی ندارند

در روزهای گذشته شماری از خانه‌های روستای “بالامردیان” ولایت جوزجان نیز در آتش مرموزی ‌سوخت؛ آتشی که باشنده‌‌گان محل علت آن را گرمی هوا می‌دانند؛ اما گزارش‌هایی درباره‌ی این‌که عامل آن موجودهای عجیب و “جن” بوده‌، بیان شده‌است.

در این آتش سوزی بیش‌تر خانه‌های روستای بالامردیان حریق شد و صدها خانواده مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند.

 بربنیاد آمارهایی که در رسانه‌های کشور منتشر شده، تا اکنون نزدیک به ۲ هزار خانواده به دلیل این آتش‌سوزی در شهر شبرغان و دیگر نقاط ولایت بلخ آواره شده‌اند.

منابع آگاه از وضعیت این خانواده‌ها تایید می‌کنند، آنان به دور از ابتدایی‌ترین امکانات، شب و روز شان را در نقاط دور از شهر به گونه‌ی رقت‌باری سپری می‌کنند.

یکی از باشندگان بالا مردیان فیض آباد درباره‌ی این آتش سوزی می‌گوید: «مردم سخت ترسیده و همه مردم خیرات کردند تا این بلای طبیعی برطرف گردد.»

وی اضافه کرد که تااکنون شمار زیادی از زنان و اطفال از وحشت زیاد بیمار شده‌اند و وضعیت شماری از آن‌ها خوب نیست.