افغانستان

پناه‌جویان افغانستان در ترکیه: با برخوردهای غیرانسانی روبه‌رو هستیم!

در روزهای پسین، برخی تصاویراز برخورد خشن پولیس ترکیه با برخی از پناه‌جویان افغانستان همگانی شده‌است.

 هرچند تلویزیون آمو نتوانست زمان ضبط این تصویرها و نیز مکان دقیق آن‌ها را تایید کند؛ اما چند پناه‌جوی افغانستان در ترکیه در گفت‌وگو با آمو از رفتار بد نظامیان ترکی با پناه‌جویان سخن گفتند.

عبدالله که از ۱۰ ماه بدین‌سو در ترکیه و در شهر “ازمیر” به‌سر می‌برد؛ تایید می‌کند که در این مدت بارها از سوی پولیس ترکیه با بدرفتاری روبه‌رو شده‌است.

عبدالله می‌گوید: «ما به‌خاطر رفتن به اروپا و دریافت کار و امنیت به این‌جا آمدیم؛ اما هر روز با توهین و تحقیر روبه‌رو هستیم و از روزی که ما به این‌جا آمدیم، یک روز خوش را ندیدیم. کاش در وطن خود ما امنیت و کار می‌بود که این‌‌‌قدر از سوی پولیس این‌ها (ترکیه) توهین و تحقیر نمی‌شدیم و در وطن خود ما به حیث یک انسان با وقار کار می‌کردیم و برای وطن مان زحمت می‌کشیدیم.»

احمد عرفانی یکی دیگر از پناه‌جویان افغانستان در ازمیر ترکیه نیز درباره‌ی برخوردهای پولیس آن کشور در برابر مهاجران افغانستان با دیده‌ی انتقاد دیده و به تلویزیون آمو می‌گوید که در درازای دو سالی که او در ترکیه به سر می‌برَد، بارها از سوی پولیس ترکیه با توهین و تحقیر روبه‌رو شده‌است.

آقای عرفانی می‌افزاید: «ما هفته‌ها در گروه‌‌های ۱۵ نفری تا ۵۰ نفری از سوی پولیس ترکیه در زندان‌ها به سر بردیم و به اندازه‌‌ای ما را لت و کوب کردند که هفته‌ها به حال نمی‌آمدیم. هر بار مرگ خود را خواستیم و روزگاری را دیدیم که خدا دشمن آدم را نشان ندهد.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز آزار و اذیت پناه‌جویان افغانستان را در ترکیه تایید می‌کند.

زمان سلطانی پژوهش‌گر سازمان عفو بین‌الملل در آسیای جنوبی در این باره به آمو گفت: «خشونت، بد رفتاری و اخراج اجباری مهاجرین افغانستان از ترکیه، یکی از نگرانی‌هایی بوده‌است که ما به‌صورت متواتر مطرح کردیم و خواهان توقف فوری آن استیم.»

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که روی‌دادهایی را مستند کرده‌اند که بر بنیاد آن پناه‌جویان افغانستان در ترکیه از سوی پولیس آن کشور مورد شکنجه و لت‌وکوب قرار گرفته‌اند.

آقای سلطانی می‌افزاید: «ما گزارش‌ها و مواردی را مستند کرده‌ایم که مهاجرین افغانستان مورد شکنجه، ضرب و شتم و خشونت قرار گرفته‌اند.»

قراراست سازمان عفو بین‌الملل در آینده‌ی نزدیک گزارشی را در این باره همه‌گانی بسازد.

پیش از این طالبان گفته‌اند که هیاتی را برای بررسی اوضاع پناه‌جویان افغانستان به ترکیه می‌فرستند.

محمد ارسلا خروتی مُعین وزارت امور مهاجران و عودت کنند‌گان اداره‌ی طالبان به تازگی گفته‌است که در این‌باره بحث‌‎ها و دیدارهایی که با مقام‌های ترکیه در مورد وضعیت پناه‌جویان افغانستان و برگشت آنان به کابل داشته‌‌اند، ‌قناعت آنان فراهم نشده‌است و در این زمینه به توافق دست نیافته‌اند.

او می‌افزاید: «خواست ما از ترکیه این است تا براساس حقوق بین‌المللی که برای پناه‌جویان داده شده و حقوق انسانی آنان، به‌ پناه‌جویان افغان در ترکیه سهولت‌ها فراهم شود.»

تااکنون آمار دقیق از حضور پناه‌جویان افغانستان در ترکیه وجود ندارد؛ اما حکومت ترکیه گفته است که ۱۲۰ هزار پنا‌ه‌جوی افغانستان را ثبت کرده‌است.

از سویی هم بر بنیاد آمارهای انجمن حمایت از پناهندگان افغانستان در ترکیه، حکومت ترکیه از اواخر ماه جنوری سال روان میلادی نزدیک به ۴۰ هزار پناه جوی افغانستان را که ۹۰ درصد آنان بدون خانواده بودند، با پروازهای دربست (چارتر) به کابل برگشتانده‌است.

در همین حال آمارهای وزارت امور مهاجران و عودت کنندگان طالبان نشان می‌دهند که در یک سال گذشته نزدیک به ۶۲۳ هزار پناه‌جوی افغانستان از ترکیه، ایران و پاکستان به افغانستان برگشته‌اند.

نبود کار، امنیت و آزادی در افغانستان،‌ از عوامل مهمی استند که بسیاری از جوانان کشور با پذیرفتن خطرها و دشواری‌های فراوان راه مهاجرت را در پیش می‌گیرند.