افغانستان

ادامه‌ی خشونت‌ها در پنجشیر؛ طالبان ۷۰ فرد ملکی را بازداشت کردند

پس از آن‌که رهبر طالبان ملا عبدالقیوم ذاکر را به حیث مسوول نظامی ولایت پنجشیر و اندراب‌های بغلان مقرر کرد، طالبان ده‌ها فرد ملکی را در «دره عبدالله خیل» ولسوالی “دره” ولایت پنجشیر بازداشت و صدها نیروی تازه نفس را به این ولایت فرستادند.

دو منبع محلی در ولایت پنجشیر به تلویزیون آمو گفته‌اند: پس از آن‌که طالبان موفق به بازداشت فرمانده ملک یکی از فرماندهان جبهه‌ی مقاومت نشدند، افراد این‌گروه بیش از ۷۰ جوان، نوجوان و بزرگ روستاهای ولسوالی دره این ولایت را بازداشت کرده و از آنان خواسته‌اند تا مانع جنگ مقاومت‌گران در برابر طالبان گردند و یا این‌که از منطقه بیرون شوند.

یکی از این منابع که به دلایل مسائل امنیتی نخواست از او نام برده شود، می‌گوید: «طالبان از سه روز به این طرف، با مردم برخورد بد می‌کنند. (طالبان) در روستاها می‌آیند و از مردم می‌خواهند که به مقاومت‌گران بگویید که از جنگ دست بکشند یا منطقه را ترک کنید.»

در همین حال، یک منبع آگاه به تلویزیون آمو می‌گوید که طالبان با فرستادن نیروی بیش‌تر به‌ولایت پنجشیر، به تازگی سه مکتب را به پای‌گاه نظامی‌شان بدَل کرده‌اند.

این منبع می‌افزاید: «طالبان لیسه‌ی بازارک، لیسه‌ی گلاب الدین و مکتب متوسطه‌ی محمد پناه شهید را به سنگر نظامی تبدیل کرده‌اند.»

پیش از این سندی در دست‌رس تلویزیون آمو قرار گرفته بود که نشان می‌داد، طالبان ۳۲ مکتب و مدرسه را در ولایت‌های پنجشیر و کاپیسا به سنگر نظامی خود مبدل کرده‌اند.

این درحالی است که نصرالله ملک زاده رییس اطلاعات و فرهنگ پنجشیر می‌گوید که هیچ فرد ملکی در پنجشیر بازداشت نشده و نوار دیداری که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، از گذشته‌است.

ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان در فرمانی ملا عبدالقیوم ذاکر یکی از فرماندهان ارشد این گروه را به‌حیث مسوول نظامی ولایت پنجشیر و اندراب‌های بغلان منصوب کرد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با این انتصاب، خشونت‌ها در برابر افراد ملکی در این مناطق را افزایش خواهد یافت.