افغانستان

ائتلاف زنان افغانستان: ممنوعیت سفر برای سران طالبان تمدید شود

درحالی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره‌ی ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان اختلاف نظر دارند و تا هنوز به نتیجه‌ی مشخصی در این مورد نرسیده‌اند، ائتلاف زنان افغانستان برای تغییر در نامه‌ا‌ی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند که فورن به معافیت‌ ممنوعیت سفر همه مقام‌های طالبان پایان دهند.

برخی از اعضای این ائتلاف بر این باور استند که فشار سیاسی باید بر طالبان ادامه یابد تا اطمینان حاصل شود که این گروه روی‌کرد خود را درباره‌ی حقوق بانوان، اقلیت‌های مذهبی و قومی تغییر دهند.

شکریه بارکزی عضو ائتلاف زنان افغانستان برای تغییردر این باره می‌گوید: «عمل‌کرد طالبان از یک‌سال گذشته باعث شد که نشان دهد که این‌ها هیچ‌گونه تعهدی درباره‌ی عملی کردن مواد موافقت‌نامه‌ی دوحه ندارند و فعلن هم اینان (طالبان) نه به صلح باور دارند نه به تشکیل حکومت فراگیر پای‌بند استند، نه به آرای مردم احترام می‌گذارند و نه آزادی و حقوق مردم افغانستان را رعایت می‌کنند و نه با دنیا تعامل دارند.

 من فکر می‌کنم که زمان آن رسیده است که دوباره محدودیت دربرابر سفر آنها وضع شود.»

در بخشی از این نامه آمده‌است: «طالبان حقوق و آزادی زنان و دختران را در تمام عرصه‌های زندگی سخت محدود کرده‌اند.

به‌عنوان مثال آن‌ها دختران بالای دوازده سال را از تحصیل محروم کرده‌اند. زنان را از نهادهای دولتی حذف کرده‌اند و زنان در سفر ملزم به داشتن محرم شده‌اند. هر زنی که اعتراض کند یا از مرز تعیین شده طالبان عبور کند، بازداشت، شکنجه و مورد کشتار قرار می‌گیرد.»

پروانه ابراهیم خیل فعال مدنی با بیان این‌که این گروه (طالبان) به تعهدهای خود نه‌تنها عمل نکرده” بل برخلاف آن محدودیت بر بانوان را افزایش داده‌است.

او در ادامه گفت: «خواست ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد این است که برطالبان محدودیت بیش‌تری وضع کند؛ چون این گروه به وعده‌های خود عمل نکرده؛ بل برخلاف آن عمل کرده‌است. طالبان باید از سفر ممنوع شوند و به آنان اجازه سفر داده نشود.»

سونیانایل فعال حقوق بانوان نیز در این باره تاکید کرد: «خواست ما از جامعه‌ی جهانی این است که از طریق گفت‌وگو راه حل اساسی و منطقی را در باره‌ی اوضاع حقوق بشر در افغانستان که تاثیر مثبت داشته باشد، در نظر گیرد.»

این درحالی است که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز درباره‌ی ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان اختلاف نظر دارند.

برخی منابع دیپلماتیک به‌خبرگزاری “فرانس پرس” گفته‌اند که چندین کشور غربی مایل استند تا فهرست رفع ممنوعیت سفر طالبان را بیش‌تر کاهش دهند.

نصیر احمد فایق سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل می‌گوید که تا هنوز شورای امنیت در باره‌ی ممنوعیت سفر مقام‌های طالبان به نتیجه نرسیده‌است.

با این حال، چین و روسیه از گسترش منظم فهرست معافیت‌ها پشتیبانی کرده‌اند.

بربنیاد قطع‌نامه سال ۲۰۱۱ میلادی، شورای امنیت سازمان ملل متحد ۱۳۵ عضو طالبان مشمول تحریم‌های ممنوعیت سفر و مسدود شدن دارایی‌ها استند؛ اما شماری از مقام‌های این گروه از معافیت برخوردار اند.

شورای امنیت سازمان ملل در ماه جون معافیت سفر ۳۱ مقام طالبان را برای دو ماه تمدید کرد؛ اما این معافیت برای دو مقام وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی این گروه از بهر اِعمال محدودیت بر آموزش دختران، تمدید نشد.