افغانستان

وزارت امر به‌معروف طالبان خطاب به‌محتسبانش: دین را بد نام نکنید!

در حالی‌که در هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از برخورد خشن محتسبان امر به‌معروف با زنان و دختران و هم‌چنان اجباری ‌شدن اشتراک در نمازهای جمعه در شهر بامیان منتشر شده‌است، حالا یک مقام وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان می‌گوید که هیچ‌کسی حق ندارد تیلفون‌ها و موترهای شخصی مردم را بازرسی کند.

محمد یحیا عارف رئیس اصلاح و تربیت محتسبان این وزارت‌خانه گفته است: «چنین کاری نکنید که دین بدنام شود. نباید خود را قاضی و مفتی جور کنید. تیلفون‌ها، حریم خصوصی مردم است.»

محتسبان وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان در ولایت بامیان روز جمعه ۲۱ اسد درحالی‌که در سطح شهر گشت‌زنی کرده‌ و از طریق بلندگو هش‌دار دادند که از این پس باید بازاریان دکان‌های‌ شان را بسته و در نمازهای جمعه اشتراک کنند.

یک فعال رسانه‌ای و حقوق بانوان در این باره به تلویزون آمو گفته بود؛ زمانی که برای برداشت پول از بانک به بازار بامیان رفته بود، از سوی محتسبان طالبان  توهین و تحقیر شده‌است.

این بانو که به دلایل امنیتی اجازه نداریم از او نام  ببریم، گفت که طالبان به او گفته‌اند که “چرا لباسش کوتاه است و موهایش از زیر چادر دیده می‌شود.”

او افزود که یکی از محتسبان مسلح طالبان وی را تهدید به‌مرگ کرده‌است.

در همین حال؛ شکایت‌هایی وجود دارد که افراد طالبان تیلفون‌های شخصی جوانان، دانش‌آموزان و دانش‌جویان را بازرسی می‌کنند و گاهی هم آن را ضبط کرده‌‎اند؛ اما طالبان با رد این خبرها می‌گویند که آن‌ها تنها از طریق گوش‌زد و روش نرم، دستورها را به مردم می‌رسانند.

در یک سال پسین در اِعمال محدودیت‌های سخت از سوی حکومت طالبان برضد زنان و دختران، نقش وزارت امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان چشم‌گیر بوده‌است.

 الزامی کردن پوشیدن ماسک برای مجریان زن و بستن دروازه‌ی مکتب‌ها به‌روی دانش‌جویان دختر بالاتر از صنف ششم، دو موضوع مهم از جمله‌ی آنان است؛ مسائلی که گمان می‌رود در به‌رسمیت نشناختن حکومت طالبان از سوی کشورها نیز بی‌تاثیر نبوده‌است.

فرمان تازه‌ی وزارت امر به‌معروف طالبان

روز گذشته وزارت امر به‌معروف طالبان در کابل خبرنامه‌ای منتشر کرد که در آن مردم را ملزم به رعایت برخی اصول و رفتارهای جدید کرده‌است.

در این خبرنامه آمده‌است که تمام دکان‌ها در روزهای جمعه پس از ساعت ۱۲:۳۰ بسته شود و دکان‌داران در نماز جمعه اشتراک کنند.

 دروازه‌ی دکان‌ها برای ادای نمازهای پنج‌گانه بسته شود و صاحبان آن‌ها در نماز جماعت حاضر شوند و برای نمازگزاران درس‌های دینی داده شود.

در ادامه‌ی این خبرنامه آمده‌است که از ساز و سرود در جشن‌های عروسی و محافل خوشی خودداری شود و دکان‌ها نمی‌توانند برای محافل‌داران، وسایل «سازوسرود» را به کرایه بدهند.