افغانستان

مهلت معافیت سفر سران طالبان به‌خارج از افغانستان پایان یافت

رهبران طالبان

موعد ۶۰ روزه‌ی معافیت از ممنوعیت سفر سران طالبان پایان یافت.

بربنیاد تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۰ جون ۲۰۲۲، ۱۳ تن از سران طالبان برای ۶۰ روز، موقتن از ممنوعیت سفر و  تحریم بخشی از دارایی‌های‌شان معاف شده بودند.

با پایان این معافیت، در ۲۰ اگست، این افراد بار دیگر اجازه‌ی سفر به بیرون از افغانستان را ندارند.

“نصیراحمد فایق” سرپرست نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل، به تلویزیون “آمو” گفت که قرار است شورای امنیت در مورد معافیت سفر طالبان روز دوشنبه تصمیم نهایی خود را بگیرد.

بربنیاد سندی که در اختیار تلویزیون آمو قرار گرفته‌است، نام این افراد در فهرست ۱۳ نفری قبلی معافیت شورای امنیت سازمان ملل دیده می‌شود:

ملا عبدالغنی برادر، ملا عبدالسلام حنفی و مولوی عبدالکبیر، معاونان نخست وزیر،  شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پطرولیم، امیرخان متقی، وزیر خارجه، عبدالحق وثیق، رئیس استخبارات، خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ، فاضل مظلوم، معاون وزارت دفاع، دین محمد حنیف وزیر معارف، نور محمد ثاقب، وزیر حج و اوقاف، نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل کنونی و والی بلخ در زمان قتل عام مزار شریف، لطیف منصور، وزیر انرژی، و عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجه‌ی طالبان.

مهلت معافیت موقت افراد مشمول این فهرست حالا به‌پایان رسیده و شورای امنیت باید دوباره در مورد آن‌ها تصمیم بگیرد.

معلوماتی که در اختیار تلویزیون آمو قرار گرفته‌است نشان می‌دهد که روسیه و چین خواهان تمدید معافیت سفر تمام این ۱۳ نفر از سران طالبان استند؛ در حالی‌که ایالات متحده پیشنهاد کرده بود که ۷ نفر از این میان اجازه‌ی سفر تنها به قطر را داشته باشند.

 البته این طرح امریکا با مخالفت روسیه و چین روبه‌رو شد.

 بر بنیاد گزارش‌ها، ایرلند، فرانسه و بریتانیا نیز با پیشنهاد چین برای معافیت همه اعضای این فهرست مخالفت کرده‌اند.

پس از اختلاف میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار است ۶ تنِ این افراد از تحریم‌های این سازمان برای سفر و بخشی دیگر از تحریم ‌دارایی‌های‌شان معاف شوند.

ملا عبدالغنی برادر و عبدالسلام حنفی، معاونان نخست وزیر، امیرخان متقی، وزیر خارجه، خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات فرهنگ و عباس ستانکزی، معاون وزارت خارجه‌ی طالبان ۵ نفر از این افراد هستند که نام آنها رسانه‌ای شده و این درحالی است که هنوز اطلاعاتی از نفر ششم در دسترس نیست. ظاهرا قرار است نام این افراد دوشنبه اعلام شود.

معافیت این افراد محدودیت جغرافیایی ندارد و آن‌ها می‌توانند به همه کشورهای جهان سفر کنند؛ اما معافیت ۷ تن دیگر از سران طالبان که نام‌های‌شان مشمول فهرست ۱۳ نفری است، تمدید نمی‌شود.

یک منبع آگاه به تلویزیون آمو گفت که پس از کشته شدن “ایمن‌الظواهری” رهبر شبکه‌ی “القاعده” در کابل، موضوع تحریم سران طالبان از حساسیت بالا برای ایالات متحده برخوردار است.

 به‌گفته‌ی این منبع: در حالی‌که ممکن است وزارت خارجه‌ی امریکا موضع نرم‌تر داشته باشد، حالا کاخ سفید در این موضوع دخیل شده و نمی‌خواهد سران طالبان از امتیاز معافیت برخوردار شوند.