ورزش

کُشتی محلی هرات؛ فرصتی برای هم‌دلی و اتحاد

تصویری از مسابقه کشتی پهلوانی در هرات

هزاران تن از باشندگان هرات و ولایت‌های هم‌جوار آن، برای تماشای رقابت‌های کُشتی محلی در شهر هرات گردهم آمدند.

هرچند کشتی محلی یا پهلوانی سال‌های زیادی است که بین مردم هرات رواج دارد؛ اما حالا پهلوانانی از دیگر ولایت‌ها به این شهر ‌آمده‌اند و این رقابت‌ها با شکوه بیش‌تری برگزار می‌شود.

کشتی یکی از ورزش‌های سنتی مردم هرات است و در میان آنان بسیار رواج دارد و در جمعه‌های تابستان امسال، بیش‌تر از ۵ هزار نفر برای تماشای رقابت‌های پهلوانی در محل برگزاری این رقابت‌ها گردهم می‌آیند.

پهلوانی (کشتی محلی) یکی از ورزش‌های دیرینه و کهن مردم افغانستان، به‌ویژه در میان باشندگان ولایت هرات است که از سال‌ها دربین ساکنان آن رایج بوده‌است.

هرات امسال برای چندمین بار میزبان رقابت‌های زون غرب کشتی  است و پهلوانانی از ولایت‌های گوناگون مانند: بادغیس، فراه، قندهار، هلمند و دیگر ولایت‌ها به هرات آمده و با پهلوانان این ولایت مسابقه می‌دهند.

کشتی حالا تنها یک ورزش برای ساکنان افغانستان نیست؛ این رقابت‌ها در حاشیه‌ی مراسم‌های مختلف مذهبی، غیرمذهبی و در محافل شادی نیز برگزار می‌شود.

نمایی از محل برگزاری مسابقات کشتی پهلوانی در شهر هرات

“حاجی شریف احمد” رئیس فدراسیون پهلوانی هرات می‌گوید: «پهلوانان ولایت هرات، پیش از این افتخارات زیادی در مسابقات بین ولایتی در این رشته به دست آورده‌اند و بیش‌تر مسابقات کشتی میان ولایت‌های کشور با هدف هم‌دلی و نزدیکی میان ورزش‌کاران هرات و دیگر ولایت‌ها برگزار می‌شود.»

رئیس فدراسیون پهلوانی ولایت هرات گفت: «هم‌اکنون صدها پهلوان در گوشه و کنار هرات فعالیت دارند و هم اکنون ۲۱ باش‌گاه ورزشی بزرگ به‌گونه‌ی رسمی به‌منظور تمرینات پهلوانی فعالیت دارند.»

“غلام غوث” باشنده‌ی ولایت هرات درباره‌ی پیشینه و اهمیت این ورزش می‌گوید: «مسابقات کُشتی یک رسم و فرهنگ قدیمی است و از زمان پیامبرص به ما میراث مانده‌است. از این‌که پهلوانان دیگر ولایت‌ها به ولایت هرات می‌آیند، خوش‌حال هستیم که میزبان آنها می‌باشیم.»

در حال حاضر ۵۴ فدراسیون فعال در چهارچوب ریاست تربیت بدنی هرات فعالیت دارند که در میان همه، ورزش پهلوانی نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی، علاقه‌مندان بیش‌تری  دارد.