افغانستان

انفجار در مسجد صدیقیه چند روز بعد از سخنرانی برعلیه رحیم‌الله حقانی

شفاخانه ایمرجنسی، کابل.

بر بنیاد آمار رسمی طالبان در انفجار دیروز شام در مسجد صدیق اکبر و دارالحافظ صدیقیه، ۲۱ نمازگزار جان باختند و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند.

فرماندهی امنیه طالبان برای کابل می‌گوید که این رویداد ناشی از مواد انفجاری جاسازی شده در مسجد بوده‌است.

گواهان و باشندگان محل می گویند که در میان زخمیان و جان باختگان این انفجار کودکان نیز شامل هستند.

خالد زدران، سخنگوی پولیس طالبان می‌گوید که نیروهای امنیتی در ساحه سرگرم بررسی هستند تا عاملان رویداد را پیدا کنند.

او تاکید کرد: «دیروز در ناحیه هفدهم در یک مسجد انفجار شد که ۲۱ نفر شهید و ۳۳ نفر دیگر زخمی شدند. نیروهای امنیتی به موقع به ساحه آمدند تا جنایتکاران را شناسایی و به جزا برسانند.»

در همین حال گواهان رویداد، شمار جان باختگان و زخمی‌های این رویداد را بالاتر از آمار رسمی می‌دانند که  مقام‌های طالبان اعلام کرده است.

قدیر یکی از این شاهدان است. او در این باره می‌گوید: «نماز شام بود، وقتی دکان را قایم کردیم، دیدیم انفجار شد. خیلی قوی بود، خیلی حالت خراب بود، بسیار طفلک‌ها شهید شده بودند.»

محمد از ساکنان منطقه خیرخانه در شهر کابل است او نیز از نزدیک شاهد این انفجار بوده و می‌گوید: «می‌گن ما امنیت می‌گیریم؛ کو امنیت؟ در مسجد که امنیت نیست، در دیگر جا چگونه باشد؟ مردم در شهر و بازار می‌گردند نمی‌فهمند زنده خانه می‌آیند یا خیر.»

امروز صبح درحالی که ساعت‌ها از وقوع این انفجار گذشته است، باشندگان منطقه خیرخانه در سوگ عزیزانشان نشسته‌اند و خانواده‌های بسیاری در این منطقه از کابل پدر، برادر و کودکان خود را در این انفجار از دست دادند.

عبدالله که پدر خود را در این رویداد از دست داده درحالی که اندوهگین است با بیان اینکه اداره‌ی طالبان باید، امنیت مردم را بگیرد گفت: «نماز شام بود در مسجد، دیدیم انفجار شد. خبر شدیم رفتیم به محل رویداد هر کی پشت نفر خود می‌گشت. یکی برادر می‌گفت، یکی پدر. من پدر خود را در میان کشته شده‌ها پیدا کردم. او همیشه پنج وقت نماز به مسجد می‌رفت.»

اما در میان کشته شدگان این مسجد مولوی امیرمحمد کابلی نیز شامل است، فردی که امام جماعت این مسجد بوده است.

باشندگان محل می گویند که مولوی امیر محمد پیش از این در یکی از خطبه‌های نماز جمعه، رحیم‌الله حقانی، یکی از چهره‌های نزدیک به شبکه حقانی را که هفته‌ی گذشته در یک انفجار مشابه کشته شد، به باد انتقاد گرفت و گفته بود که «یهود و نصارا از طریق چنین افراد دسیسه می‌کنند و در بین مسلمانان تفرقه می‌اندازند».

حالا معلوم نیست که آیا این انفجار ریشه در چنین رقابت‌های میان‌گروهی طالبان دارد یا خیر.

یک آگاه مبارزه با هراس افگنی می‌گوید که ایدولوژی طالبان با روش و نگاهی که گروه‌های سلفی و داعش دارند؛ متفاوت است و (به نظر می‌رسد) شکاف در میان دو کمپ طالبان ایجاد شده است.

اجمل سهیل، آگاه مسایل مبارزه با هراس افگنی می‌گوید: «در واقع جنگ میان دو کمپ، دیوبندی و حقانی برخلاف نظرات و خطوط اساسی سلفی به وجود آمده است و این واقعا زیان‌بار است. چون در نتیجه آن افراد ملکی زیان می‌بینند. از سویی هم از لحاظ سیاسی، روانی و امنیتی مشکلی کلان فراه راه حکومت طالبان است.»

پیش از این نیز در روزهای گذشته مولوی رحیم‌الله حقانی از اثر انفجار در مسجدی در شش درک کابل کشته شد. مسئولیت آن حمله را گروه داعش به عهده گرفت. اما تا هنوز مسئولیت حمله روز چهارشنبه را کسی به عهده نگرفته است.

دفتر معاونت سازمان ملل در افغانستان (یوناما) امروز پنج‌شنبه ۲۷ اسد در رشته ‌توئیتی با ابراز تاسف از حمله برنمازگزاران در مسجد صدیقیه نوشته است که امنیت در افغانستان در حال بدتر شدن است. بمب‌گذاری‌های هفته‌های اخیر ۲۵۰ نفر تلفات داشته است. یوناما آمار تفکیکی از تعداد زخمی‌ها و جان باختگان ارائه نکرده است.

این درحالی است که در هفته‌های اخیر غرب کابل که بخش زیادی از ساکنان آن از قوم هزاره هستند هم شاهد چند انفجار مرگبار بوده است. انفجارهایی که همزمان با عزاداری دهه اول محرم اتفاق افتاد و داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفت.