بازرگانی

افزایش فشار بر امریکا برای آزادسازی دارایی‌های افغانستان

سازمان ملل متحد و چین به تازگی از امریکا خواسته‌اند تا پول‌های منجمد شده‌ی افغانستان را آزاد کند.

 هم‌چنان شماری از خانواده‌های جان باختگان حمله‌ی یازدهم سپتامبر در نامه‌ا‌ی از “جوبایدن” خواسته‌اند که فرمانش را درباره‌ی اختصاص برخی از دارایی‌های ارزی افغانستان به خانواده‌های جان باختگان این حمله تغییر دهد.

“رامز الاکبروف” معاون هماهنگ کننده‌ی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان در سخن‌رانی خود که به‌گونه‌ی برخط انجام داد، از امریکا خواست تا برای احیای اقتصاد و بازسازی افغانستانِ جنگ زده، دارایی‌های منجمد شده‌ی این کشور را آزاد کند.

این مقام سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: «بدون شک، تزریق پول نقد و منابع داخلی نتیجه‌ای مثبت بر اقتصاد و وضعیت بشری دارد؛ زیرا احیای آن برای اقتصاد فعال خیلی مهم است و می‌تواند کشور را به سوی ایجاد وضعیتی ببرد که مردم بتوانند غذای‌شان را به دست آورند.»

در همین حال، بیش از ۷۰ خانواده از قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر در نامه‌ای از امریکا خواسته‌اند که دارایی‌های افغانستان را به آنان اختصاص ندهد.

در بخشی از این نامه آمده‌است: «ما از شما می‌خواهیم که از صلاحیت اجرایی‌تان استفاده کنید و فرمان اخیرتان را تغییر دهید و به یک روی‌کرد قانونی و اخلاقی مبنی بر این که ۷میلیارد دالر ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را که در نیویارک حفظ شده و مربوط به مردم افغانستان می‌شود، متعهد باشید.»

وزارت خارجه‌ی امریکا بر این باور است که منجمد شدن دارایی‌های افغانستان در امریکا به سود مردم افغانستان است.

“ند پرایس” سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امریکا گفت: «ما تلاش می‌کنیم بهترین راه‌کار را ایجاد کنیم تا مطمین شویم که این پول به مردم افغانستان اختصاص داده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که طالبان و دیگر گروه‌های هراس افگن از آن بهره‌مند نشوند.»

یکی از آگاهان مسایل اقتصادی معتقد است که امریکا برای عملی شدن “توافق‌نامه‌ی دوحه” از دارایی افغانستان به‌حیث ابزار فشار بر طالبان استفاده می‌کند.

“سید مسعود” آگاه مسایل اقتصادی می‌گوید که اگر دارایی افغانستان به جز پشتیبانه‌ی بانک‌نوت کشور استفاده شود؛ زمینه برای استفاده از “کلدار پاکستانی” در کشور فراهم خواهد شد‌.

او تاکید کرد: «یقین دارم پول‌ها آزاد نمی‌شود. اگر هم آزاد شود در بانک مرکزی منحیث پشتیبانی پول استفاده خواهد شد. اگر این مقدار دارایی افغانستان به‌حیث کمک‌های بشردوستانه مصرف شود و از دست برود، ارزش پول افغانی به صفر تقرب می‌کند و زمینه‌ی وسیع برای استفاده از کلدار پاکستانی به‌‌مثابه‌ی پول ملی کشور فراهم می‌شود.»

پس از آنکه طالبان کنترل افغانستان را در اگست ۲۰۲۱ به دست گرفتند، ایالات متحده و متحدانش در سراسر جهان در نخستین اقدام در واکنش به این رویداد دارایی‌‌های بانک مرکزی این کشور را که حدود ۱۰میلیارد دالر گزارش می‌‌شود، مسدود کردند. درحالی‌که ۷ میلیارد دلار از این دارایی‌‌ها در نیویورک نگهداری می‌‌شود، تقریبا نزدیک به ۲ میلیارد دلار دیگر از این وجوه در سایر کشورها مسدود شده است. در حال حاضر ارزش افغانی در برابر دیگر ارزها ثابت نگاه داشته شده است و در بازارهای کابل یک دالر به ۸۹ افغانی تبادله می‌شود که نسبت به دیگر اسعار -به ویژه در کشورهای همسایه- ارزش خود را حفظ کرده است.