افغانستان

کشته شدن مولوی مهدی توسط طالبان

مولوی مهدی

مسوولان طالبان در هرات می‌گویند که مولوی مهدی مجاهد فرمانده ناراضی این گروه شب گذشته ۲۵ اسد در یک درگیری کشته شده‌است.

مولانا “نعیم الحق رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت که مولوی مهدی هنگامی که می‌خواست با استفاده از تاریکی شب از مرز “اسلام قلعه” به ایران برود، «در یک عملیات» کشته شده‌است.

به گفته‌ی او: در این درگیری به کسی دیگر آسیب نرسیده‌است.

با این حال، منابع دیگری به تلویزیون آمو می‌گویند که مولوی مهدی مجاهد ساعت ۴ و۳۰ دقیقه‌ی بامداد در ۵ کیلومتری مرز افغانستان با ایران، در ساحه‌ی ولسوالی “کهستان” هرات از طریق تیلفون فرد همراهش ردیابی و بازداشت شده‌است.

این منبع می‌افزاید که فرد همراه مولوی مهدی «طاهر» نام داشته و باشنده‌ی اصلی ولسوالی “یکاولنگ” ولایت “بامیان” است.

این در حالی است که وزارت دفاع طالبان صبح امروز در دو توییت جداگانه نوشت که «نیروهای سرحدی، مولوی مهدی سرکرده‌ی بغاوت‌گران برای ولسوالی بلخاب سرپل را در نقاط مرزی ولایت هرات و ایران در حالی که می‌خواست به طرف ایران فرار کند، کشتند.»

در همین حال یک منبع آگاه به تلویزیون آمو گفت که مولوی مهدی دی‌روز به ایران رسیده بود و پس از یک روز مقام‌های ایرانی او را به طالبان سپرده‌اند.

مهدی مجاهد که به “مولوی مهدی” معروف است؛ ماه دلو سال گذشته پس از برکنار شدن از سَمَت ریاست استخبارت ولایت بامیان، مدتی به کابل و سپس به زادگاهش در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل رفت.

 او آنجا مدعی شد که حکومت طالبان حقوق هزاره‌ها و شیعیان افغانستان را نادیده گرفته‌‌است و به همین دلیل اختلافاتش با این گروه جدی‌تر شد.

 اوایل سرطان امسال مولوی مهدی با ده‌ها نیروی زیر امرش به مقابله‌ی مسلحانه با طالبان پرداخت‌؛ ولی پس از نزدیک به سه روز درگیری مرکز بلخاب به دست طالبان افتاد و او با نیروهایش به کوه‌های اطراف آن ولسوالی متواری شدند.

آخرین عکس از مولوی مهدی در کنار “طاهر زُهیر” وزیر اطلاعات و فرهنگ و والی بامیان در دولت پیشین افغانستان در نواحی کوه‌های بلخاب در اوایل ماه جوزا منتشر شد.

“اوچا” یا نهاد هماهنگ کننده‌ی کمک‌های سازمان ملل متحد اعلام کرد که با سقوط مرکز بلخاب به دست طالبان، ۲۷هزار تن از ساکنان این ولسوالی به کوه ها اطراف و ولایت بامیان آواره شده‌اند.

کشته شدن مولوی مهدی واکنش هایی را نیز در پی داشت.

محمد محقق، یکی از چهره‌های سیاسی کشور که اکنون در بیرون از کشور است، کشته شدن مولوی مهدی را نکوهش کرد و این کار طالبان را ناجوانمردانه خواند.

او در صفحه فیسبوک اش نوشت که «شب گذشته در یک کمین از سوی طالبان در قریه بنام بنیاد ودر ساحه مسؤلیت کندکی بنام کمانه دستگیر شده و طبق ادعای وزارت دفاع طالبان، پس از اسارت طی یک محکمه صحرایی بطور مظلومانه بشهادت رسیده است.»

امرالله صالح معاون پیشین ریاست جمهوری نیز کشته شدن مولوی مهدی از سوی طالبان را محکوم کرد.

او در صفحه فیسبوک اش نوشت که بر بنیاد معلومات او، طالبان پس از بازداشت مولوی مهدی «او را با بی رحمی و وحشت مغایر با تمام آموزه های دینی، انسانی و قوانین بشر دوستانه شکنجه و تیرباران کردند.»

آقای صالح می‌گوید که این رویداد نشان میدهد که طالبان پابند به هیچ نوع قانون و مقرره نیستند بلکه این گروه جنایت پیشه به اساس روایت و مقررات خودش و با توسل به تبعیض آشکار دست به قتل و اعدام بی پرسان میزنند.