ورزش

قهرمانان ورزش افغانستان در استرالیا پناهنده شدند

کیمیا یوسفی پرچم‌دار کاروان ورزشی افغانستان در المپیک

“کیمیا یوسفی” عضو تیم ملی دَوَش کشور و “احمد عباسی” دارنده‌ی مدال بازی‌های آسیایی تکواندو به آسترالیا پناهند شدند؛ موردی که از دید کارشناسان حوزه‌ی ورزش فاجعه بار است.

مقام‌های استرالیایی روز چهارشنبه اعلام کردند که کیمیا یوسفی پرچم‌دار کاروان ورزش افغانستان در “المپیک توکیو”، همراه با سایر ورزش‌کاران و اعضای خانواده‌ی آن‌ها که از حاکمیت طالبان فرار کرده‌اند، به آن کشور منتقل شده‌اند.

 “مت کارول” مدیر اجرایی المپیک استرالیا با انتشار بیانیه‎‌ای گفت: «خانواده‌های درگیر فشار و نبود اطمینان در این مدت بسیار زیاد بوده است. بسیاری از آن‌ها زمان را در مکان‌های خارج از افغانستان سپری کرده‌اند و اکنون حضور آن‌ها در خاک استرالیا فوق‌العاده است و همه خوش‌حال آمده‌اند.»

کیمیا یوسفی نماینده‌ی افغانستان در المپیک توکیو که در رشته‌ی دوش صدمتر در این مسابقات اشتراک کرده بود، در این باره می‌گوید: «امیدوارم سال آینده در المپیک پاریس شرکت کنم. این یک سفر برای من بود و بسیار خوش‌حالم که این‌جا (استرالیا) هستم.»

“احمد عباسی” دارنده‌ی مدال بازی‌های آسیایی تکواندو که حالا به استرالیا پناهنده شده، با انتقاد از سیاست‌های طالبان در پیوند به‌ ورزش در کشور می‌گوید که ورزش «حقِ طبیعی» هر انسان است.

این عضو تیم ملی تکواندوی افغانستان افزود: «متاسفانه اکنون در افغانستان به ورزش با نگاه جنسیتی دیده می‌شود و دختران از حق ورزش (کردن) محروم هستند. این یک ضایعه‌ی بزرگ برای ورزش افغانستان و جهان است.»

در همین حال، یک آگاه مسایل ورزشی در کشور باورمند است که پناهنده شدن ورزش‌کاران و اعضای تیم ملی، آینده‌ی ورزش افغانستان را به‌گونه‌ی جدی آسیب خواهد رساند.

“قاسم علی حمیدی” آگاه مسائل ورزشی به “آمو” می‌گوید: «من این را یک فاجعه می‌دانم، تربیت یک ورزش‌کار نخبه به این می‌ماند که یک خانواده فرزند خود را با چه مشکلاتی کلان می‌کند. پرورش یک ورزش‌کار سال‌ها طول می‌کشد و زمانی می‌رسد که جامعه‌ی ورزش افغانستان می‌خواهد نتیجه‌اش را بگیرد؛ اما به دلیل مشکلاتی که فرا راه کشور است، به خارج می رود و این جُبران ناپذیر است.»

یک‌سال پیش با سقوط جمهوریت و بازگشت طالبان به صحنه‌ی قدرت در افغانستان، بیش از ۷۰ ورزش‌کار شناخته شده که در سطح قهرمانی افتخار آفرینی کرده بودند، به همراهِ خانواده‌ی ‌شان به استرالیا منتقل شدند.

 طالبان مخالفت خود را با ورزش دختران و زنان به‌گونه‌ی آشکار اعلام کردند و حتا در برخی رشته‌های ورزشی مردان هم محدودیت‌هایی را وضع کرده‌اند.