افغانستان

ناتوانی طالبان در کسب مشروعیت سیاسی از جامعه جهانی

رهبران طالبان

یکسال حاکمیت طالبان در افغانستان در نبود مشروعیت ملی و بین‌المللی گذشت و تاکنون هیچ کشوری حتی پاکستان این گروه را به رسمیت نشناخته است.

برخی از تحلیل‌گران بر این باور هستند که این مشکل سیاسی بر اقتصاد افغانستان سایه افکنده و سطح فقر در کشور را به مرز ۹۷ درصد رسانده است.

بار نخست که طالبان در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی به قدرت رسیدند در کمتر از یکسال کشورهای پاکستان، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، حاکمیت آنان را به رسمیت شناختند.

اکنون وضعیت دیپلماتیک اداره طالبان بدتر از بار نخست به قدرت رسیدن این گروه در افغانستان است.

آگاهان نبود مشروعیت ملی را یکی از علت‌های عدم مشروعیت جهانی طالبان می‌خوانند و می‌گویند که طالبان در یک‌سال گذشته به توافقنامه دوحه پایبند نماندند. کشته شدن ایمن الظواهری؛ فرد اول القاعده در مهم‌ترین منطقه کابل از سوی یک هواپیمای بی سرنشین امریکایی یکی از مهمترین مصداق‌ها برای این ادعا است.

اجمل سهیل‌؛ آگاه مبارزه با هراس افگنی در این باره می‌گوید: «متاسفانه طالبان قدرت را در انحصار خود گرفته‌اند؛ آنان به تعدد سیاسی که یکی از لازمه‌های نظام‌های مدرن و پیشرفته است اتکا نکرده‌اند. عدم موجودیت احزاب و گروه‌های فشار سبب شده مشکل افغانستان بیشتر شود.»

وضع محدودیت‌ها بر حضور بانوان در جامعه، محدودیت در رفتن دختران به مکتب، مشکلات اقتصادی و محدودیت‌ها بر رسانه‌های کشور موضوعاتی هستند که به باور آگاهان طالبان را بیشتر منزوی کرده است.

شفیق‌الله شفیق؛ آگاه مسایل سیاسی می‌گوید: «یک‌ سال گذشته که طالبان قدرت را گرفتند افغانستان دچار بحران فراگیر، فقر و گرسنگی شدید شد‌. مردم از آزادی‌های اساسی و حقوق شهروندی محروم شدند. محروم شدن بانوان از آموزش و پرورش مشکل را جدی‌تر ساخت و انزوای یک سال گذشته، فراتر از یک بحران و فاجعه بود.»

این در حالی است که تحریم‌ها بر اداره طالبان باعث تعلیق نزدیک به ۷میلیارد دالر از ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان از سوی امریکا شده است.

آمارهای اداره ملی احصایه و معلومات نشان می‌دهند که تولید ناخالص داخلی افغانستان، گواه کاهش نزدیک به ۵ میلیارد دالری بود و درآمد سرانه کشور از ۵۰۰ دالر به کمتر از ۳۵۰ دالر کاهش یافته است.

سید مسعود، آگاه مسایل اقتصادی، می‌گوید: «به رسمیت نشناختن افغانستان از سوی جامعه جهانی به معنای رکود اقتصاد افغانستان است. سرمایه افغانستان از بهر نبود تعاملات در حالت سکوت قرار گرفته است.»

این در حالی است که طالبان امروز دوشنبه را رخصتی عمومی و روز پیروزی شان اعلام کردند اما یکسال حاکمیت آنان بدون قانون اساسی سپری شده است و تاهنوز مساله پرچم افغانستان حل نشده است.

طارق فرهادی، آگاه مسایل سیاسی، در این باره گفت: «امروز طالبان موفقیت خود را تجلیل می‌کنند. بسیاری مردم در افغانستان محروم شدن از آزادی، تعلیم و نبود کار را عزاداری گرفتند. موفقیت روزی می‌رسد که از افغانستان مهاجر نداشته باشیم، فقر و گرسنگی در کشور محو شود.»

طالبان یک سال پیش در چنین روزی وارد کابل شدند. در همان روز، اشرف غنی، رییس جمهور پیشین کشور از افغانستان فرار کرد و تا نزدیک به ۱۵ روز دیگر روند تخلیه افراد در خطر از سوی نیروهای خارجی در میدان هوایی کابل ادامه داشت.