افغانستان

جبهه‌ مقاومت ملی خطوط اساسی‌اش را همگانی ساخت

نیروهای جبهه مقاومت ملی در ولایت پنجشیر. سرطان ۱۴۰۱.

جبهه‌ مقاومت ملی دو روز پیش از یک ساله‌گی سقوط نظام افغانستان با نشر یک اعلامیه‌، خطوط اساسی یا منشور اش را اعلام کرد که در آن بر مشارکت سیاسی، جایگاه زنان در جامعه و داشتن یک نظام غیرمتمرکز تاکید شده است.

در اعلامیه ۳۴ ماده‌ای جبهه مقاومت از نبود دیدگاه ملی در میان رهبران افغانستان، وجود فساد گسترده، اعمال سیاست‌های تنگ نظرانه در ساختارحکومت، ادامه جنگ طالبان و مداخله‌ی کشورهای منطقه و فرا منطقه به عنوان عمده ترین علت‌های سقوط افغانستان به دست طالبان یادشده است.

جبهه مقاومت در این اعلامیه روی تحکیم وحدت ملی و حراست از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور؛ تاسیس نظام اسلامی غیرمتمرکز مبتنی بر قانونمندى و متکی بر اراده مردم و دموکراسی (انتخابات)؛ تامین عدالت اجتماعی، حفظ کرامت و حقوق انسانی و تامین آزادى ها و حقوق اساسی مردم؛ تقویت بنیاد هاى سیاسی، اجتماعی، اقتصادى و دفاعی کشور؛ تامین زندگی مرفه و محیط زیست سالم؛ و ایجاد جامعه عارى از ظلم، استبداد، تبعیض و خشونت براى همه مردم افغانستان تاکید شده است.

در بندهای ۳۰، ۳۱ و ۳۲ این اعلامیه آمده است که، این جبهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ضد طالبان، باور به مشارکت زنان در تمامی ساختارهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی؛ تعهد و حمایت از آزادی بیان و فراهم آوری زمینه رشد فعالیت‌های هنرمندان، نویسنده‌گان، شاعران و اهل فرهنگ افغانستان از باورمندی‌های جدی این جبهه‌است.

این منشور در برگیرنده ساختار نظام، اهداف نظام و شاخص رفتاری نظامی نوشته شده که به باور جبهه¬ی مقاومت ملی خوار عملی نمودن آن است.
صبغت الله احمدی، سخن¬گوی جبهه¬ مقاومت، در باره این منشور به آمو گفت که این منشور در برگیرنده خواست شهروندان افغانستان بوده و برای روشن شدن هرچه بیشتر خطوط اساسی جبهه برای مردم به نشر رسیده است.

او تاکید کرد که جبهه طرفدار نظام غیر متمرکز، معتدل و اسلامی است.

به گفته او، تصمیم در باره چگونگی نحوه‌ی نظام را مردم افغانستان انتخاب خواهد کرد.

او افزود: «برای رسیدن به آنچه در منشورآمده و خواست مردم افغانستان است، ما متصور استیم که چه‌گونه به آن برسیم، قطعن که راه رسیدن مقاومت و مسلحانه است و البته که درب گفت‌و گو از سوی ما هیمشه بازاست و تا زمانی باز خواهد بود که در نتیجه آن گفت‌وگو یک نظام مردم سالار به میان آید.»

پیش‌ از این احمد مسعود، رهبر‌جبهه مقاومت، در یک گفت‌گو با «اتلانتیک کانسل» گفت که هیچ تغییری در روی‌کرد طالبان با دور گذشته این‌گروه نمی‌بیند.

آقای مسعود تاکید کرد که کشته شدن ایمن‌الظواهری رهبر گروه القاعده در پایتخت افغانستان نشان‌گر حمایت و رابطه مستقیم طالبان با القاعده و دیگر گروه‌های ترریستی است که جهان را تهدید می‌کند.

او در این مصاحبه هشدار داد که اگر جهان به افغانستان توجه جدی نکند، یک اشتباه جبران ناپزیری را انجام داده است.

برای دریافت دیدگاه یا واکنش طالبان، برای بلال کریمی، یکی از سخن‌گویان این گروه، پیام فرستادیم و از او خواستیم تا واکنش شان نسبت به منشور جبهه¬ مقاومت را با ما شریک کنند.

او در پاسخ گفت که این اعلامیه از سوی جبهه مقاومت ارزش واکنش را ندارد.

با این‌حال، منشور جبهه‌ مقاومت با انتقاد شماری از فعالان فرهنگی و رسانه‌‌ای کشور رو به رو شده است.

مصدق پارسا، فعال رسانه¬ای، در برگه‌ی فیسبوکش طنزگونه نوشته که به باور وی متن منشور جبهه¬ی مقاومت ملی نشان¬گر آن است که این جبهه¬، دولتی قدبلند با موهای کوتاه می‌خواهد.

اما صبغت الله احمدی، سخن‌گوی جبهه‌ی مقاومت، می‌گوید که آنان از دیر زمانی در سدد آن بوده اند تا منشور جبهه را به دست نشر بسپارند.

او تاکید می‌کند که آنان خواستار یک نظام غیر متمرکز و معتدل اسلامی اند که هم¬گام با ساختار امروز جهان باشد.

پس از آن‌که نظام جمهوریت در ۲۴ اسد (۱۵ اگست) سال گذشته به دست طالبان سقوط کرد، جبهه¬ مقاومت ملی در مخالفت با این گروه عرض اندام نمود.

در یک سال پسین طالبان نبردهای شدیدی با نیروهای این جبهه داشته اند که از هر دوطرف کشته بر و زخمی‌ به‌جاگذاشته است.

هرچند طالبان می‌کوشند حضور نیروهای این جبهه¬ را پنهان کنند با این‌حال در تازه ترین مورد جبهه¬ مقاومت منشوری را منتشر کرده که راهکار عمومی برای نظام پیش‌بینی شده در آینده توسط آنان است.