افغانستان

برگشت دیپلومات‌های هند به کابل

وزیر خارجه هند

وزیر خارجه‌ی هند از برگشت دیپلومات‌های این کشور به کابل خبر داد.

وزیر خارجه هند می‌گوید که گروهی از دیپلمات‌های خود را به جز سفیر به کابل فرستاده است و دهلی نو به «روابط مردمی» خود با توجه به روابط طولانی تاریخی که با افغانستان دارد، ادامه می‌دهد.

دهلی نو روابط دیپلوماتیک خود را با کابل از سر می‌گیرد و برای اجرای این کار نخستین گام را با اعزام دیپلمات‌های خود به پایتخت افغانستان برداشته است.

وزیر خارجه هند به رسانه‌های این کشور گفته است که تن‌خواه کارمندان افغانستانی سفارت هند در کابل را خواهد پرداخت و هدف از فرستادن دیپلمات‌های هندی به کابل کمک‌های بشردوستانه، کمک‌های پزشکی، واکسن و حمایت از پروژه‌های عمرانی در این کشور است.

سابرامانیام جی شنکر؛ وزیر خارجه هند در این باره گفت: «ما یک دیدگاه کاملا سنجیده اتخاذ کرده‌ایم که رابطه‌ی ما در نهایت با مردم افغانستان و جامعه است. این رابطه‌ای است که به اندازه کافی عمیق (است) و از نظر تاریخی به اندازه کافی طولانی است تا بتوانیم در واقع راه‌هایی را برای تأثیرگذاری در این تغییرات سیاسی و ادامه دادن آن پیدا کنیم.»

وزیر خارجه هند می‌گوید که کشورش در زمانی که افغانستان نیاز شدید به گندم داشت و مرم با بحران غذایی روبرو بودند، ۴۰ هزار تن گندم به افغانستان کمک کرده است.

وزیر خارجه هند ادامه داد: «انتقال گندم به افغانستان یک تمرین دیپلماتیک بسیار پیچیده بود. زیرا ما باید پاکستانی‌ها را قانع می ساختیم که به آن‌ها (محموله گندم) اجازه عبور از پاکستان را بدهند. و ما این کار را انجام دادیم.»

در همین حال، برخی دیپلومات‌های افغانستان و آگاهان مسایل اقتصادی بر این باور اند که هند از ناحیه افغانستان نگرانی امنیتی دارد.

نورالله راغی، دیپلومات پیشین کشور در این باره به تلویزیون آمو گفت: «برگشت دیپلمات‌های هندی به افغانستان ناشی از نگرانی‌های امنیتی این کشور است. هند نگران است که با گسترش گروه‌های هراس افگن و ضد هندی در افغانستان، مبادا دشمنان این کشور از این گروه‌ها در برابر منافع هند استفاده کنند.»

در عین حال، کارشناسان به این باور اند که حضور هند در افغانستان تاثیرات اقتصادی مثبتی نیز می تواند داشته باشد. بهرام رامش؛ آگاه مسایل اقتصادی در این باره می گوید: «بر قرار شدن مجدد روابط دو کشور، تاثیر خوب بر روابط بازرگانی، تسهیل رفت‌وآمد محصلان و بیماران به این کشور خواهد گذاشت و صادرات به هند برای بازار افغانستان خوب است و اثر مثبت دارد.»

سید مسعود، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه کابل، در پیوند به آمدن دیپلومات‌های به کابل به این باور است که: «این حرکت هندی‌ها دو علت دارد، با رقابتی که هندی‌ها با پاکستانی‌ها دارند، دهلی نو تلاش دارد که پاکستان در عرصه افغانستان تنها نماند و هندی‌ها برای دفاع از منافع راهبردی که دارند، نمایندگی خود را در کابل باز می کنند».

هند در بیست سال گذشته روابط بسیار نزدیک با دولت‌ افغانستان داشت و یکی از بزرگ‌ترین حامیان سیاسی و اقتصادی آن به شمار می رفت. روابط که همواره مورد انتقاد پاکستان بود. سفارت هند در کابل در جولای سال ۲۰۰۸ مورد حمله‌ی موتر بمب قرار گرفت که در آن ۴۰ تن به شمول دیپلومات‌های هندی کشته شدند و بیش از صد تن دیگر زخم برداشتند.

دیپلمات‌های هندی در ماه اگست سال گذشته، پس از سقوط کابل به دست طالبان، سفارت خود در این شهر را ترک کرده بودند. حالا گزارش‌های در مورد نزدیکی برخی از حلقات طالبان با دولت هند به نشر رسیده است.