افغانستان

طالبان به بامیانی‌ها: هنگام نماز جمعه دکان‌ها را ببندید

بامیان- عکس از آمو

در هفته‌های اخیر فعالیت «محتسبان» اداره امر به معروف و نهی از منکر در شهر بامیان بیشتر شده و کارمندان این اداره بر زنان و دختران به دلیل نحوه پوشش‌شان و بر مردان برای حضورشان در مراسم‌ دینی فشار می‌آورند.

در تازه‌ترین مورد، دیروز جمعه ۲۱ اسد کارمندان این اداره در بامیان در سطح شهر گشت‌زنی کرده‌ و از طریق بلندگو هشدار داده‌اند که از این پس باید بازاریان و دکانداران دکان‌هایشان را بسته کرده و در نماز جمعه شرکت کنند.

یکی از دکانداران در بازار بامیان با تائید موضوع به تلویزیون آمو گفت که تاکید بر مسائل دینی درست است، اما حکومت طالبان باید ابتدا زمینه کار را برای مردم فراهم کند تا مردم بتوانند با خیال آرام زندگی کنند.

یکی از فعالان رسانه‌ای و حقوق زنان در بامیان در این باره به تلویزون آمو می‌گوید که هنگامی که دو روز قبل برای برداشت پول از بانک به بازار بامیان رفته بود، از سوی محتسبان طالبان توهین و تحقیر شده است.

این بانو که به دلایل امنیتی اجازه نداد نام او را در این گزارش بیاوریم، می‌گوید که طالبان به او گفته‌اند که چرا لباسش کوتاه است و چرا موهایش از زیر چادر دیده می‌شود.

او افزود که یکی از محتسبان مسلح طالبان وی را تهدید به مرگ کرده است.

این فشارها و محدودیت‌ها در حالی بر زنان و مردان در بامیان اعمال می‌شود که حدود دو هفته قبل محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، به این ولایت سفر کرده بود و از کارمندان ولایتی این اداره خواست که در تطبیق «شریعت» جدیت بیشتری داشته باشند. حنفی به محتسبین گفته است که منتظر فرصت دیگر نمانند و هرچه عاجل‌تر در تطبیق «اوامر الهی» بکوشند. البته بسیاری از مسلمانان افغانستان با تفسیرهای سخت‌گیرانه‌ی طالبان از شریعت و اصول دین اسلام موافق نیستند.

وزیر امر بالمعروف طالبان از اداره استخبارات و قومندانی امنیه طالبان نیز خواست که در جاهایی که به زندانی ساختن یا کاربرد سلاح در برابر متخلفین نیاز باشد، با محتسبین همکاری کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک سال اخیر نقش عمده‌ای در اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه برعلیه زنان و دختران داشته است. الزامی کردن پوشیدن ماسک برای مجری‌های زن و ممنوعیت تعلیم برای دانش آموزان دختر بالاتر از صنف شش، از جمله موضوعاتی اند که واکنش‌های زیادی به همراه داشته اند.