افغانستان

افزایش بیماری‌های روانی در بلخ همزمان با ازدیاد فقر و بیکاری

پس از تحولات اخیر و هم‌زمان با گسترش گرسنگی و فقر در کشور آمار بیماری‌های روانی و عصبی در میان مردم افزایش یافته است.

به گفته مقام‌ها در شفاخانه ابوعلی سینای بلخی، این افزایش بی‌پیشینه است.

این مقام‌ها می‌گویند که پیش از این روزانه دست کم ۳۰ بیمار روانی و عصبی به شفاخانه ابوعلی سینای بلخی مراجعه می‌کردند، اما اکنون این آمار به حداقل ۶۰ تن در رسیده است.

همایون مهمند، متخصص بخش عقلی و عصبی شفاخانه ابوعلی سینای بلخی، می‌گوید: «بدبختانه تعداد مریض‌های ما که وضعیت وخیم دارند و مشکلات عصبی و روانی‌‌شان بیشتر است نیز زیاد شده. سابق ما ۵۰ نفر بستری داشتیم، اما فعلا نزدیک به ۸۰ نفر بیمار حاد بستری داریم.»

برخی از پزشکان روان درمانی در بلخ با تایید افزایش بی‌سابقه‌ی این بیماری در میان مردم علت آن را بحران عمیق گرسنگی و صحی و میزان بلند بیکاری به ویژه میان جوانان بیان می‌کند.

در همین حال وضعیت بداقتصادی برخاسته از جنگ‌ در سال‌های پسین، مهاجرت‌ها و مشکلات خانواد‌گی را از دیگر عوامل بالا رفتن آمار بیماران روانی در بلخ عنوان می‌کنند.

اشرف روان، متخصص عقلی و عصبی، می‌گوید که تحولات اخیر در کشور تاثیرات عمیق روحی و روانی بر مردم گذاشته اند.

او می‌گوید: «بی‌سرنوشتی، بیکاری و وضعیت بحرانی در کشور باعث شده که بیشتر جوانان به دلیل فشارهای زیاد به بیماری‌های روانی، عقلی و عصبی مبتلا شوند.»

بیمارانی که به شفاخانه بلخ آمده‌اند با انتقاد از نبود فرصت‌های شغلی و افزایش فقر و ناداری در کشور خواستار فراهم سازی زمینه کار هستند.

یکی از آنان می‌گوید: «سابق در یک دفتر کار می‌کردم، زند‌گی راحتی داشتم و مشکلات نداشتم. اما وقتی بیکار شدم زندگی سرم تاریک شد از هر طرف فشار آمد سرم کم است دیوانه شوم.»

با این همه متخصصان بیماری‌های روانی در بلخ پیشنهاد می‌کنند که برای حل مشکلات اقتصادی مردم و ایجاد کار برای جوانان اقدامی شود در غیر آن شمار بیماران روانی بیشتر خواهد شد.

با وجود تماس‌های پیهم، مقام‌های طالبان در بلخ در رابطه با برنامه‌های شان برای ایجاد فرصت‌های کاری و کاهش میزان فقر، چیزی نگفتند.