جهان

افزایش تنش‌ها میان تحریک طالبان پاکستان و ارتش این کشور

تحریک طالبان پاکستان در اعلامیه‌ای هشدار داد که عملیات‌ خود را در برابر ارتش پاکستان از سر می‌گیرد و در تمام مناطق مرزی با افغانستان طالبان را ایجاد خواهد کرد.

رهبران این تحریک که با هدف گفتگو با حکومت پاکستان به کابل آمده بودند در ماه‌های اخیر در افغانستان به سر می‌بردند.

تحریک طالبان پاکستان در مناطق قبایلی دو سوی خط دیورند میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارد و پس از کشته شدن «عمرخالد خراسانی» فرمانده ارشد این گروه در پکتیا اعلام کرده است که در برابر ارتش پاکستان دست به عملیات نظامی خواهد زد و حمله‌های خود را از سر خواهد گرفت.

یک آگاه مسایل مبارزه با هراس افگنی می‌گوید که تحریک طالبان پاکستان، در مناطق قبایلی جنوب و جنوب شرق از محبوبیت خاصی برخوردار است و اگر این گروه عملیات نظامی خود را در برابر ارتش پاکستان آغاز کند؛ اسلام آباد بر حکومت طالبان فشار خواهد آورد تا در برابر این گروه یا عملیات مسلحانه انجام دهد و یا پاکستان وارد عمل خواهد شد و در صورت رد این کار از سوی طالبان، اختلاف میان کابل و اسلام به میان خواهد آمد.

اجمل سهیل؛ آگاه مسایل مبارزه با هراس افگنی در این باره گفت: «(این) چلنج، رهبری پنجاب و ارتش اسلام‌آباد را با مشکل روبرو می‌کند. سناریوی اول؛ طالبان با اینان همکاری نمی‌کند تا تحریک طالبان از افغانستان رانده شود. چون طالبان توان آن را ندارد و با اقوامی که این طرف مرز محبوبیت کامل دارند؛ روابط خانوادگی دارند. سناریوی دوم پاکستان این خواهد بود که شاید بالای طالبان فشار وارد کند که مبارزه مسلحانه کند و سناریوی سوم این خواهد بود که پاکستان به شکل مستقلانه وارد عمل خواهد شد و این عملیات خلاف قوانین بین المللی است.»

در اعلامیه این تحریک از عمرخالد خرسانی، تمجید شده کسی که با دو دستیار نزدیک خود در روزهای گذشته با انفجار ماین جای‌گذاری شده در ولایت پکتیا کشته شد.

یک آگاه مسایل نظامی می‌گوید که اعلام امارت اسلامی در مناطق مرزی از سوی تحریک طالبان پاکستان، اوضاع سیاسی و امنیتی را برهم خواهد زد.

اسدالله ندیم؛ آگاه مسایل نظامی در این باره گفت: «اگر (طالبان) تصمیم بگیرند که در مناطق مرزی اعلان امارت کند، اوضاع سیاسی و امنیتی برهم می‌خورد. ممکن ارتش پاکستان از عکس العمل شدید استفاده کند. وضع امنیتی برهم می‌خورد و تاثیر منفی بر افغانستان دارد.»

سید نورالله راغی دیپلمات پیشین افغانستان معتقد است: «هرگونه فشار بر حکومت پاکستان که همواره به افغانستان مداخله کرده و باعث فروپاشی در افغانستان شده است به منفعت مصالح و ثبات افغانستان است.»

تحریک طالبان پاکستان (TTP) سازمان هراس افگنی مستقر در پاکستان و افغانستان است که ۲۰۰۷ میلادی تشکیل شد.

«تی تی پی» قصد دارد که حکومت پاکستان را از طریق اقدامات هراس افگنی، مجبور به خروج از خیبر پختونخوا (مناطق قبیله‌نشین فدرال سابق) و در آن‌جا اجرای قانون شریعت کند.

تحریک طالبان پاکستان رهنمودهای ایدئولوژیک و فکری  خود را از القاعده می‌گیرد.

براساس گزارش‌ها، طالبان افغانستان به ویژه شبکه حقانی در این اواخر تلاش کرد تا میان این تحریک و حکومت پاکستان صلح برقرار کنند.