افغانستان

شرایط بد آوارگان پنجشیر در پروان و کاپیسا

جنگ‌های پسین در ولایت پنجشیر سبب آواره شدن حدود یک هزار خانواده به ولایت‌های پروان و کاپیسا شده است.

بیشتر این خانواده‌ها از شدت درگیری میان نیروهای جبهه مقاومت و طالبان به شهرک «معلمین» ولایت پروان آواره شده‌اند و ماه‌ها است که با مشکلات فروانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مژده؛ ۱۰ سال سن دارد و جنگ او را از خانه‌اش آواره کرده او با اشاره به علاقه‌اش به مکتب می‌گوید: «پس از آنکه نبردها در پنجشیر شدت گرفت، مجبور شدیم روستای‌مان را ترک کنیم. جنگ که در پنجشیر آغاز شد ما به پروان کوچ کردیم و حالا پول نداریم که مکتب یا کورس (آموزشگاه‌های آموزشی) بروم.»

شاه لالا؛ پدر مژده می‌گوید که هر روز دنبال کار می‌گردد. اما نبود زمینه کار سبب شده تا او نتواند هر روز کار پیدا کند و این امر سبب شده تا نتواند به آموزش فرزندان، غذا و دیگر مسائل خانواده خود رسیدگی کند.

او در ادامه تصریح کرد: «وقتی جنگ شروع شد، ما حتا نتوانستیم که بوت‌های خود را بگیریم. ما را گفتند که از خانه‌هایتان بیرون شوید. زمین زراعتی ما را در پنجشیر نگذاشتند آبیاری کنیم و همه محصولات زراعتی ما از بین رفته است.»

بی بی بیگم ۹۰ ساله یکی دیگر از آواره‌گان جنگ پنجشیر است که به گفته خودش وقتی طالبان آنها را از خانه‌هایشان بیرون کردند حتا به آنها اجازه ندادند تا غذایی که سر دسترخوانشان آماده بود را بخورند.

او به تلویزیون آمو می‌گوید: «ما با یک پا پاپوش از خانه بیرون شدیم و در مسیر راه که توان راه رفتن را از دست دادم، دخترم مرا پشت کرد.»

در همین حال این آوار‌گان می‌گویند که تا اکنون هیچ کمکی برای آنها صورت نگرفته است.

کامران که با اعضای خانواده‌اش چند ماه می‌شود از ولایت پنجشیر به پروان آواره شده می‌گوید که (آوارگان) با مشکلات نبود آب صحی آشامیدنی و مواد خوراکی روبرو هستند.

او می‌افزاید: «در و پنجره مردم شکسته بود کسی نتوانست چیزی با خود بیاورد و حالا هم هیچ کمکی برای ما نشده است.»

فریدون نوری؛ آمر مهاجرین وعودت کنندگان پروان می‌گوید که حدود ۷۴۸ خانواده از اثر جنگ‌های پسین در پنجشیر به پروان مهاجر شده‌اند.

.او می‌افزاید: «ما تصمیم داریم به این خانواده‌ها پول نقد توزیع کنیم.»

منابع محلی آمار بیجاشدگان بر اثر جنگ‌های داخلی در پنجشیر را بیش از هزار خانواده می‌دانند، در همین حال مولوی حمدالله؛ آمر مهاجرین و عودت کنندگان کاپیسا می‌گوید که بیش ۱۵۰ خانواده از پنجشیر به کاپیسا آواره شده‌اند و برای دریافت کمک به این‌ نهاد درخواست داده‌اند.

پس از نبردهای سخت و سنگین میان طالبان و نیروهای جبهه مقاومت در پنجشیر بیش از هزار خانواده به ولایت‌های پروان، کاپیسا و کابل آواره شده‌اند.